Abstract:
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین ابعاد کیفیت حسابرسی درک شده در تمایلات رفتاری مشتریان خدمات حسابرسی (صاحبکار) است. جامعه آماری این تحقیق اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل و مدیر مالی شرکتهای حسابرسی شده توسط موسسات عضو در جامعه حسابداران رسمی ایران بود. در این تحقیق، ابعاد کیفیت حسابرسی از منظر تکنیک، کارکرد و استقلال به عنوان متغیر مستقل و تمایلات رفتاری بازار شامل تکرار خرید خدمات (تمدید قرارداد حسابرسی)، قصد خرید بیشتر (دریافت خدمات غیر حسابرسی)، معرفی موسسه حسابرسی به دیگران به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد. تحقیق حاضر در زمرة تحقیقات بنیادی قرار دارد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه استاندارد گبرمیکائیل (2019) بود. بر اساس روش کوکران 239 پرسشنامه انتخاب و مورد آزمون قرار گرفت. به منظور تحلیل دادهها ابتدا ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان و آمار توصیفی بررسی و سپس از رویکرد معادلات ساختاری و تحلیل مسیر و آزمونهای نشانگرهای برازش برای تایید و رد فرضیههای تحقیق استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین ابعاد کیفیت حسابرسی تکنیکی، کارکردی و استقلال حسابرس با تمایلات رفتاری (تمدید قرارداد حسابرسی، قصد استفاده از خدمات غیر حسابرسی و معرفی موسسه حسابرسی به دیگران) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
The purpose of this study was to investigate the effect of audit quality on the market behavioral tendencies of audit firms that are members of the Iranian Society of Certified Public Accountants. The statistical population of this study was the members of the board of directors, CEO and financial manager of companies audited by member institutions in the Iranian Society of Certified Public Accountants. In this study, the dimensions of audit quality in terms of technique, function and independence as an independent variable and market behavioral tendencies including repetition of service purchase (extension of audit contract), intention to buy more (receiving non-audit services), introducing the audit firm to others as a variable Was considered dependent. The present study is in the category of basic research. The data collection tool was the standard Gebermichael (2019) questionnaire. Based on Cochran's method, 239 questionnaires were selected and tested. In order to analyze the data, first the demographic characteristics of the respondents and descriptive statistics were examined and then the structural equation approach and path analysis and fitting marker tests were used to confirm and reject the research hypotheses. The results showed that there is a positive and significant relationship between the dimensions of technical, functional audit quality and auditor independence with behavioral tendencies (extension of audit contract, intention to use non-audit services and introduction of audit firm to others.
Machine summary:
اهميت پژوهش حاضر از آن جهت است که : اولاً: تا کنون هيچ پژوهشي به بررسي عوامل موثر بر تمايلات رفتاري حسابرسان بر تمدي قرارداد حسابرسي، خريد خدمات غير حسابرسي و پيشنهاد به ديگران براي استفاده از خدمات مؤسسات حسابرسي در ايران نپرداخته است که نتايج اين تحقيق ميتواند در بازاريابي خدمات حسابرسي و همچنين قانونگذاري در اين حوزه اطلاعات مفيدي در اختيار موسسات حسابرسي و جامعه حسابداران رسمي ارائه نمايد.
طيف پنج گزينه اي ليکرت (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1 Ghebremichael براي تمايلات رفتاري (متغير وابسته ) به ترتيب سه بعد با توجه به سوالات ٥٤، ٥٥ و ٥٦ داريم : بعد ١- تکرار خريد (سوال ٥٤) بعد ٢- تمايل به پرداخت بيشتر (سوال ٥٥) بعد ٣- معرفي (تبليغات شفاهي) (سوال ٥٦) براي کيفيت حسابرسي (متغير مستقل ) ابعاد زير را داريم -1 کيفيت وظيفه اي (کارکردي): مولفه ها شامل زير است : اتکا بر فرآيند حسابرسي (سوالات ١ تا ٦) دانش در مورد صنعت و شرکت صاحبکار (سوال ٧ تا ١٣) سازش با صاحبکار (١٤ تا ١٧) ارائه بينش با کيفيت (١٨ تا ٢٠) قابليت دسترسي (٢١ تا ٢٧) -2 کيفيت فني (تکنيکي): مولفه ها شامل موارد زير است نماينده عموم بودن (٢٨ تا ٣٧) کشف و گزارش تقلب و اقدامات غير قانوني (سوال ٣٨ تا ٤٤) يکپارچگي در فرآيند گزارشگري مالي (٤٥ تا ٥١) -3 کيفيت از منظر استقلال ويژگي استقلال حسابرس (سوال ٥٣) روايي و پايايي پرسشنامه روايي يک پرسشنامه بيان مي کند که سوالات آن پرسشنامه چيزي را سنجش کرده اند که به دنبال اندازه گيري آن بوده ايم نه چيز ديگر را (دانايي فرد و همکاران ،١٣٨٣).