Abstract:
این مقاله به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه تغییر تکنولوژیکی بر تواناییها و نگرشهای شغلی کارکنان تاثیر میگذارد. روش پژوهش مورد استفاده یک رویکرد کتابخانهای است که از طریق بررسی ادبیات موجود مطالعات کتابخانهای انجام شده شده است که در این راستا پژوهشهای پیشین که با موضوع پژوهش مرتبط بودند، شناسایی و مورد بررسی قرار گرفتند و بعد از تحلیل یافتههای پیشین نتایج این بررسیها نشان میدهد که تغییر تکنولوژیکی به طور قابلتوجهی بر تعاملات در محل کار تاثیر میگذارد. حتی اگر تغییر تکنولوژیکی برخی مشاغل را جابه جا کند، ممکن است اثرات مثبتی در میان کارکنانی داشته باشد که استخدام شدهاند و یا خواهند شد. علاوه بر که تا جایی که کارگران قدرت استفاده از مهارتها و قابلیتهای منحصر به فرد خود را دارند، تمایل به خلاقتر و فعالتر بودن دارند، در نتیجه به فرآیند نوآوری کل شرکتهای خود کمک میکنند وموجب توانمندتر شدن کارکنان میشود. همینطور سرمایه گذاری شرکتها در بخش فناوری اطلاعات باعث افزایش بهره وری شرکت میشود. ولی واکنش همه کارمندان مشابه نیست و ممکن است در مقابل پذیرش فناوری اطلاعات به دلیل این که کارمندان ممکن است باور داشته باشند که شرکتهای آنها به دنبال استفاده از فنآوریهای جدید برای جایگزینی آنها هستند.
This article examines how technological change affects employees' job abilities and attitudes. The research method used is a library approach that has been done by reviewing the existing literature of library studies, in which previous research related to the research topic was identified and reviewed and after analyzing previous findings The results of these studies show that technological change significantly affects interactions in the workplace. Even if technological change shifts some jobs, it may have a positive impact on employees who have been hired or will be hired. In addition, as long as workers have the power to use their unique skills and abilities, they tend to be more creative and active, thus contributing to the innovation process of their entire company and empowering employees. Also, companies' investment in information technology increases the company's productivity. But not all employees react the same way and may oppose IT acceptance because employees may believe that their companies are looking to use new technologies to replace them.
Machine summary:
سيستم هاي اطلاعاتي مديريت به عنوان سيستم هاي اطلاعاتي مبتني بر کامپيوتر تعريف مي شوند که اطلاعات را براي همه کاربران با توجه به نيازهايشان در دسترس قرار ميدهند و اطلاعات پيش بينيشده گذشته ، حال و آينده را براي مديريت سازمان فراهم ميکنند که به آن ها در تصميم گيري کمک ميکند (ريموند وجيرجي، ٢٠٠٧) مفهوم توانمندسازي کارکنان در طول تاريخ به گونه اي اعمال شده است که افراد را از استفاده از ظرفيت ذاتي خود براي دستيابي به سطوح منحصر به فرد خود از برتري در کار محدود مي کند، در نتيجه سطح اثربخشي فردي و سازماني را که در غير اين صورت مي توانست به دست آورد، مهار مي کند (گيسلر، ٢٠٠٥).
کاشاني و همکاران طي پژوهشي در سال ٢٠١٤ به اين نتيجه رسيدند که بين کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات و مولفه هاي توانمندسازي کارکنان (بهبود عملکرد کارکنان ، استقلال و آزادي عمل ، احساس مسئوليت تصميم گيري ، تنوع شغلي ، خودکنترلي و توانايي حرفه اي ) رابطه معناداري وجود دارد.
علاوه بر اين ، فن آوري اطلاعات به عنوان مجموعه اي از ايده هاي ايجاد شده از طريق مکانيزم هاي نرم افزاري براي کارکنان و سازمان ها نقش مهمي در توسعه منابع انساني ايفا خواهد کرد.
" he relationship between information and communication technology applications and uni ersity staff empowerment.
. 9102 In estigating the Relationship between Knowledge Management and Employee Empowerment Case study: Education rganization of Bojnourd City .
" he role of employees’ empowerment as an intermediary ariable between knowledge management and information systems on employees’ performance.
" VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems 2018 .