Abstract:
مدیریت دانش یکی از مهمترین مسایل در سازمان های امروزی است که با افزایش سطح دانش و تنوع
ناشی از منابع متعدد در سازمان ها از یک سو و اهمیت یافتن نقش دانش در توسعه و تحول سازمانی به
یک ضرورت بدل شده است. مدیریت دانش برای توسعه در سازمان نیازمند عوامل متعدد تسهیلگر و بستر
ساز همچون فرهنگ سازمانی است. مقاله حاضر بر این اساس در پی بررسی نقش فرهنگ سازمانی در
توسعه و تسهیم دانش در سازمان است. خلق، یادگیری، نگهداشت، تسهیم و بازتولید دانش در بین کارکنان
سازمان برای همه سازمان ها یک چالش اساسی به حساب می آید که فرهنگ سازمان می تواند نقش
تعیین کننده در زمینه سازی برای انتقال و تسهیم دانش داشته باشد.
Machine summary:
با پذيرش اين اصل كه ارزش هاي مشترك از جمله عناصر فرهنگ سازماني بوده و به همراه باورها Organizational culture Shain تجلي فرهنگ سازماني هستند(ديويس 1 ، 1377) و ارزش هاي اصلي سازمان، كه به مقيــاس وسيـع مــورد توجه همگان قرار مي گيرند، معرف فرهنگ آن سازمان هستند (رابينز 2 ، 1373) و موازين اخلاقي سازمان، يك سيستم ارزشي هستند كه سرلوحه كار اعضاي سازمان قرارگرفته است و توجه به اينكه فرهنگ سازماني سيستمي مركب از چندين ارزش مشترك است كه كاركنان را رهبري مي كند و اينكه اغلب در كنار روش هاي مديريت اجرايي، سازمان و نتايج آن را در سطح بالا به منابع انساني منعكس مي كند.
براي مثال عينيت ذخاير ديجيتال يادگيري مي تواند به اسناد و تحقيقات بين رشته اي کمک Grant Burman and Evans Christopher Marquis and András Tilcsik, Hampton O'Reily Lucas and Kline Adewale & Anthonia Chu پيچيدگي اين محيط دانايي مدار خود متأثر از فرهنگ سازماني و فن آوري اطلاعات مي باشد.
سازمان هاي موفق فعاليت هاي خود را به طور فزاينده ا Cummings and Worley Formulate a clear strategic vision Top-management commitment Model culture change at the highest level Modify the organization to support organizational change Select and socialize newcomers and terminate deviants Develop ethical and legal sensitivity Schraeder ,Tears and Jordan Jan Thomas and Lesley Willcoxson Md Zabid Abdul Rashid, Murali Sambasivan and Azmawani Abdul Rahman - Commitment - Davenport & Delong - Reppsitories طريق کنترل کمتر و يادگيري بيشتر و از راه ايجاد و تصميم دانش جديد انجام مي دهند و مزيت هاي رقابتي ليجاد مي کنند (1997 Drucker ,).