Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب نهجالبلاغه بر مبنای مؤلفههای مهارتهای مدیریتی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و مؤلفههای پرورش مهارتهای مدیریتی (شامل: علم و دانش، حسن تدبیر، شایستگی و کفایت، رفق و مدارا) در خطبه 1 تا 100 نهجالبلاغه مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد که کتاب نهجالبلاغه به طور مستقیم برای پرورش مهارتهای مدیریتی تلاشی آشکار داشته و مضامین مدیریتی را بازتولید نموده است. بنابراین، مطالعه و تحلیل این کتاب برای دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان که مدیران آینده کلاسها و مدارس هستند، پیشنهاد میشود، زیرا عملکرد مدیران آموزشی کارآمد تربیت معلم، بر تحول عواطف و ارزشهای دانشجو-معلمان اثرگذار است و میتواند به عنوان مولفهای از برنامه درسی پنهان در برنامه درسی تربیت معلم مورد توجه قرار گیرد.
The purpose of the present study is to analyze the content of Nahj ol-Balaghah based on the components of managerial skills. The method of study is descriptive-analytic and the components of developing managerial skills including science and knowledge, good policy, qualification and sufficiency, gentleness and tolerance in the 1st to the 100th sermons of Nahj ol-Balaghah were studied. The results indicated that the book of Nahj ol-Balaghah has had an explicit effort to develop managerial skills and has reproduced managerial themes. Therefore, the study and analysis of this book is suggested for students-teachers of Fahangiyan university who are the future managers of classes and schools. The performance of the efficient educational principles of Tarbiyat Mo’allem would be effective on the transformation of the sentiments and values of students-teachers and can be considered as a component in the implicit curriculum of Tarbiyat Mo’allem.
Machine summary:
تحليل محتواي کتاب نهج البلاغه از منظر پرورش مهارت هاي 1 مديريتي: کاربردي در برنامه درسي تربيت معلم طيبه تجري استاديار، گروه علوم تربيتي، دانشگاه فرهنگيان ، گلستان ، ايران (نويسنده مسئول ).
بنابراين ، مطالعه و تحليل اين کتاب براي دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگيان که مديران آينده کلاس ها و مدارس هستند، پيشنهاد ميشود، زيرا عملکرد مديران آموزشي کارآمد تربيت معلم ، بر تحول عواطف و ارزش هاي دانشجو- معلمان اثرگذار است و ميتواند به عنوان مولفه اي از برنامه درسي پنهان در برنامه درسي تربيت معلم مورد توجه قرار گيرد.
از آنجا که دين به مثابه آيين «حيات طيبه » و نظام حاکم بر همه شئون زندگي مورد توجه است ، جريان تربيت و همه مؤلفه هاي آن ، ازجمله مديريت و رهبري نيز که مهم ترين زمينه تحقق حيات طيبه هستند، بايد بر اساس معيارهاي ديني مستخرج از آيات قرآن کريم ، سنت رسول گرامي اسلام (ص ) و سيره ِ ائمه اطهار(ع )، انجام شود و استمرار يابد (توراني و همکاران ، ۱۳۹۹).
اين پژوهش با الهام از تعاليم ارزنده ايشان در نهج البلاغه و با روش تحليل محتوا١ انجام شده است (تاج آبادي و همکاران ، ۱۳۹۹).
در اين پژوهش خطبه ۱ تا ۱۰۰ کتاب نهج البلاغه بر اساس مهارت هاي مديريتي مورد مطالعه قرار گرفته است .
در اين پژوهش مقوله هاي کلي مهارت هاي مديريتي خطبه ۱ تا ۱۰۰ نهج البلاغه در روند تحليل محتوا که مشتمل بر چهار مؤلفه علم و دانش ، حسن تدبير، شايستگي و کفايت و رفق و مدارا بود، بررسي گرديد.