Abstract:
هدف پژوهش حاضر تبیین اندیشههای استاد صفایی حائری بر پایه پیشنیازشناسی و وظیفهشناسی مربی در تربیت دینی بوده تا مربیان کنونی را به غفلتها و ضعفهای خود آشنا و برنامهای برای بهبود وضعیت موجودشان ارائه کند. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و اطلاعات به دست آمده از محیط مطالعه یعنی آثار مستقیم و دست اول استاد صفایی حائری در حوزه تربیت مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که شناخت روحیهها، ارزیابی و شناسایی، آشنایی و دوستی، جذب و صمیمیت و زمینهسازی، پیشنیازهای تربیت دینی متربی برای مربی هستند. پس از فراهم کردن پیشنیازها، مربی باید متربی خود را از اسارتهایی چون غرایز و امیال، برداشتها و سخنان مردم، جلوههای دنیا و شیطان رهایی داده و وظایف خود را ذیل تزکیه، تعلیم و تذکر متمرکز کند.
The purpose of the present study is to explain the ideas of Master Safa’i Ha’eri based on recognizing prerequisites and duties of an educator in terms of religious training so that the current teachers become aware of their negligence and weakness and present a plan for the betterment of their current condition. The method of study is descriptive-analytic and the obtained results from the study environment, that is to say the direct and first-hand books of Master Safa’i Ha’eri in the field of education, were reviewed. The results showed that knowing spirits, evaluation and recognition, familiarity and friendship, attraction and intimacy and setting the background, are regarded as the perquisites for religious training of an educator. After providing the perquisites, an educator should free his/her student from enslavements such as instincts and desires, people’s perceptions and words, mundane and devil manifestations and concentrate on his/her duties revolving around purity, education, and admonition.
Machine summary:
ir چکيده هدف پژوهش حاضر تبيين انديشه هاي استاد صفايي حائري بر پايه پيش نيازشناسي و وظيفه شناسي مربي در تربيت ديني بوده تا مربيان کنوني را به غفلت ها و ضعف هاي خود آشنا و برنامه اي براي بهبود وضعيت موجودشان ارائه کند.
با در نظر گرفتن سوابق مطالعاتي مذکور و خلاء موجود، در پژوهش حاضر به گونه اي نوآورانه تلاش شده است به اين مسئله پاسخ داده شود که با بهره گيري از نظرات استاد صفايي حائري پيش نيازها و وظايف مربي تربيت ديني کدامند؟ ٢.
محيط يا نمونه پژوهش آثار مستقيم و دست اول استاد صفايي حائري در حوزه تربيت است ، از جمله مسئوليت و سازندگي (۱۳۸۲)، تربيت کودک (۱۳۹۳)، انسان در دو فصل (۱۴۰۰)، درس هايي از انقلاب (۱۳۹۸)، روش برداشت از قرآن (۱۳۹۷)، تطهير با جاري قرآن (۱۳۹۵).
استاد در جايي ديگر اشاره کرده اند که «براي رهايي از پابندي غرايز، به قدرت بزرگ تري نياز است و بايد عشق وسيع تري باشد تا ديگر عشق ها را مغروق در خود کند و يافته اند که شناخت و معرفت ميتوانند عشق و علاقه را به وجود بياورند، زيرا فردي اگر توانست چيزي را بشناسد و حسن زيبايي آن را درک کند، به دنبال آن ميرود و براي رسيدن به آن سر و دست ميشکند» (صفايي حائري، ۱۳۹۷، ص ۱۲۶).