Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای سبکهای دلبستگی در پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان بر اساس سبکهای فرزندپروری مادران کودکان دیرآموز بود. پژوهش حاضر در قالب طرح توصیفی-همبستگی با معادلات ساختاری اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دبستانی دیرآموز شهر شاهینشهر (142 نفر) در سال تحصیلی 1400-۱۴۰۱ بودند که به صورت سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند، ولی تعداد 100 نفر به پرسشنامه پاسخ گفتند که به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر، پرسشنامههای مشکلات رفتاری کانرز فرم والدین (1978)، سبکهای دلبستگی هازن و شیور (1987)، شیوههای فرزندپروری بامریند (1973) بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمونهای رگرسیون چندگانه و معادلات ساختاری با نرمافزارهای spss20 و amos24 انجام شد. طبق نتایج معادلات ساختاری نقش واسطهای سبکهای دلبستگی دوسوگرا و اجتنابی در پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان بر اساس سبک فرزندپروری استبدادی مادران کودکان دیرآموز تایید شد. در نتیجه باید مدیران و مسئولان و مشاوران مدارسی که دانشآموز دیرآموز دارند، در موقعیتهای رسیدگی به مشکلات رفتاری این کودکان نقش عوامل مرتبط با مادر در بروز این رفتارها را نیز مد نظر قرار و دراین راستا توصیههایی به خانوادهها ارائه دهند.
Machine summary:
نقش واسطهای سبکهای دلبستگی مادر در پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان بر اساس سبکهای فرزندپروری مادران دانشآموزان دیرآموز الهام آقابابایی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور E.
com ارسال: خرداد ماه 1401 پذیرش: مرداد ماه 1401 چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای سبکهای دلبستگی در پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان بر اساس سبکهای فرزندپروری مادران کودکان دیرآموز بود.
طبق نتایج معادلات ساختاری نقش واسطهای سبکهای دلبستگی دوسوگرا و اجتنابی در پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان بر اساس سبک فرزندپروری استبدادی مادران کودکان دیرآموز تأیید شد.
با توجه به نقش تربیتی خانواده در شکلگیری مشکلات رفتاری، یکی از عاملهای مؤثر بر این مشکلات سبکهای فرزندپروری است که پدر و مادر در روابط خود با فرزندان خود بهکار میبرند و این سبکها تأثیر عمیق و زیادی در شکلدهی و توسعه شخصیت و رفتار کودکان دارند [13] و بهکارگیري سبکهاي ناکارآمد میتواند به پیامدهاي منفی متعددي از جمله مشکلات رفتاري منجر گردد [14].
بنابراین پژوهشگر در پژوهش حاضر در صدد است به این پرسش پاسخ دهد که آیا سبکهای دلبستگی نقش واسطهای معناداری در پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان بر اساس سبکهای فرزندپروری مادران کودکان دیرآموز دارد؟ attachment Styles Bowlby, J.
ولیکن با توجه به اینکه در دیگر مسیرها، قسمتهای عدم تأثیر وجود دارد، بنابراین نقش واسطهای سبکهای دلبستگی در پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان بر اساس سبکهای فرزندپروری قاطعانه و سهلگیرانه مادران کودکان دیرآموز تأیید نمیشود.
بنابراین مطالب ذکر شده نقش واسطهای سبکهای دلبستگی دوسوگرا و اجتنابی در پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان بر اساس سبک فرزندپروری استبدادی مادران کودکان دیرآموز را به خوبی تبیین مینماید.
Slow learners Causes, problems and educational programs, International Journal of Applied Research, 3(12), 308-316.