Abstract:
پژوهش حاضر با هدف، بررسی رابطه بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد سازمانی در شرکتهای تولیدکننده مواد غذایی شهرستان سنندج انجام شده است. این پژوهش بر حسب روش، توصیفی و از شاخه همبستگی، به لحاظ زمانی تک مقطعی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران شرکتهای تولیدکننده مواد غذایی شهرستان سنندج می باشد که تعداد 74 مدیر بودند و بر اساس جدول مورگان 63 مدیر انتخاب شده است. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد می باشد. جهت تعیین روایی پرسشنامه ها از روش روایی صوری و برای سنجش پایایی پرسشنامه ها از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است یافته های مهم پژوهش حاکی از آن است که بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد سازمانی در شرکتهای تولیدکننده مواد غذایی شهرستان سنندج رابطه معنادار وجود دارد.
Machine summary:
جهت تعيين روايي پرسشنامه ها از روش روايي صوري و براي سنجش پايايي پرسشنامه ها از روش آلفاي کرونباخ استفاده شده است يافته هاي مهم پژوهش حاکي از آن است که بين قابليت هاي بازاريابي و عملکرد سازماني در شرکتهاي توليدکننده مواد غذايي شهرستان سنندج رابطه معنادار وجود دارد.
ومشکل و دغدغه اکثر مديران شرکتهاي توليدي مواد غذايي در شهرستان سنندج مربوط به عملکرد و سود و درآمد آن شرکت مي باشد و اين پژوهش در صدد آن است تا بتواند با مطالعه قابليتهاي بازاربي بر عملکرد شرکتهابتواند مقداري از اين مشکلات را کاهش دهد و سعي مي شود که بررسي رابطه بين قابليت هاي بازاريابي و عملکرد سازماني مورد آزمون قرار گيرد.
سوال اصلي که در اين پژوهش مطرح مي شود اين است که تا چه اندازه بين قابليت هاي بازاريابي و عملکرد سازماني در شرکتهاي توليد کننده موادغذايي شهرستان سنندج رابطه معنادار وجود دارد؟ ضرورت و اهميت شرايط رقابتي جديد در صنعت غذايي کشور، افزايش آگاهي هاي مشتريان ، ورودفناوري هاي جديد اطلاعاتي و ارتباطاتي، تغيير آگاهي و نگرش مديران ، عواملي هستند که مي توانند شرکت را به سمت به کارگيري و تقويت توانمندي هاي بازاريابي خود هدايت کند.
اهميت توجه به حوزه منابع انساني در سازمان ها و نيز شرکتهاي توليدي بيش از پيش نمايان گرديده و از همين روي اين پژوهش که به روشن نمودن بررسي رابطه بين قابليت هاي بازاريابي و عملکرد سازماني در شرکتهاي توليد کننده موادغذايي شهرستان سنندج ميپردازد از اهميت درخور توجه براي سازمانهايي که به دنبال بهره گيري از يافته هاي جديد علمي هستند مي باشد.