Abstract:
فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی زندگی را در بسیاری از ابعاد آن دگرگون ساخته اند. از جمله این دگرگونی ها تغییر در شیوه های سنتی آموزش است، به گونه ای که نیاز به حضور فیزیکی در کلاس درس کاهش یافته است. اگر چه تا دیروز، آموزش تنها از وجود مربیان و معلمان بهره می گرفت و کتاب به منزله اصلی ترین منبع اطلاعاتی در آموزش محسوب می شد، اما در حال حاضر وجود ابزارها، روش ها و محیط های جدید آموزشی، شیوه های جدیدی را به وجود آورده است. از جمله این شیوه ها «آموزش الکترونیکی» است که به طور معمول در آن به نقش بنیادین آموزش گر بی توجّهی می شود و تصوّر بر این است که معلم در این نظام به اندازه آموزش سنتی اهمیت ندارد. این در حالی است که کمّیّت و کیفیت یادگیری فراگیرندگان و استفاده اثربخش و کارآمد از تجهیزات و وسایل گوناگون، وابسته به میزان فعالیت آموزش گر و نگرش ها و مهارت های او است. این مقاله به روش اسنادی و به صورت تحلیلی- مقایسه ای به ارائه مجموعه ای از راهبردها و فنون کاربردی می پردازد که کاربست آنها در افزایش کارآیی و اثربخشی معلم و بهبود کیفیت یادگیری فراگیرندگان در آموزش الکترونیکی نقش مهمی برعهده دارد.
Machine summary:
لذا در اين پژوهش به بررسي تاثير آموزش فضاي مجازي بر ميزان يادگيري و تسلط دانش آموزان به مباحث جديد درس رياضي پرداخته شده است .
-درتاج و همکاران (١٣٩٦)،به بررسي پژوهشي با عنوان "بررسي رابطه بين ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي و کيفيت تجارب يادگيري در دانش آموزان "پرداختند.
هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه بين ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي و کيفيت تجارب يادگيري در دانش آموزان اول متوسطه (دختر) شهرستان کاشان است .
اين پژوهش باهدف تعيين ميزان تأثير استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي بر يادگيري زبان انگليسي دانش آموزان صورت پذيرفت .
درمجموع استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي بر ميزان يادگيري زبان انگليسي دانش آموزان تأثير معنيداري داشته است .
بيان اين نکته نيز ضروري است که براي آنکه دانش آموزان و معلمان بتوانند به صورت کامل و صحيح از امکانات شبکه هاي اجتماعي مجازي استفاده کنند، لازم است که کلاس هاي آموزشي برگزار شود.
البته از آنجاييکه اين پژوهش مربوط به استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي در درس رياضي بوده است ، پيشنهاد ميشود تأثير يادگيري دانش آموزان از اين طريق بر ساير دروس نيز سنجيده شود.
Online Social Networks as Formal Learning Environments: Learner Experiences and Activities, Retrived From http://www.