Abstract:
هدف: بازنمود ظرفیت هویتبخش آموزۀ قرآنی امت، مهمترین هدف این پژوهش بود. روش: این تحقیق بر اساس روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته و بر حسب دستاورد یا نتیجۀ تحقیق، از نوع توسعهای- کاربردی؛ از لحاظ هدف، از نوع اکتشافی و به لحاظ نوع دادههای مورد استفاده، تحقیق کیفی است. یافتهها: یکی از مهمترین یافتههای این پژوهش، اثبات تواناییهای «استخراجی» آموزۀ امت است؛ به این معنا که این آموزه، توانایی خلق ایدئولوژی لازم برای بهرهبرداری از امکانات مادی و غیر مادی موجود در جهان اسلام را برای نیل به اهداف و آرمانهای خود- با توجه به اولویتهای مدّ نظر- دارد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب دادههای جمعآوری شده نشان داد که «تزریق هویت جمعی»، «تبدیل هویتهای گسیخته به پیوسته»، «تشابهسازی و تمایزبخشی توأمان»، «نمادسازی مشترک» و «تضعیف هویتجوییهای افراطی»، از مهمترین کارکردهای هویتبخش آموزۀ قرآنی امت در جهان اسلاماند.
Objectives: Representing the identity capacity of the Qur'anic teaching of the ummah has been the most important purpose of this study. Method: This research is based on a descriptive-analytical method, and in terms of the achievement or result of the research is of the development-applied type and in terms of the purpose of the research is exploratory and in terms of the type of data used, it is a qualitative research. Results: One of the most important findings of this study is to prove the "extractive" abilities of the nation. In other words, this doctrine has the ability to create the necessary ideology to take advantage of the material and immaterial possibilities available in the Islamic world to achieve its goals and ideals - according to the desired priorities. Conclusion : The results of analyzing and combining the collected data showed that "collective identity injection", "transformation of fragmented identities into integrated ", "simultaneous similarity and differentiation", "common symbolism" and "reduction in extreme identity seeking" has been one of the important cases in the identifying functions of the Qur'anic teaching of the ummah in the Islamic world.