Abstract:
بازتولید وسیع قالیهایی به نام مشاهیر با تصاویری ازکاشفان، پیامبران و شاهان در دورة قاجار به عنوان بخش مهمی از تاریخ هنر ایران حائز اهمیت است. درهر بازتولیدی از این قالیها، نسبت به نمونة اولیه، تغییراتی در پیکرههای ردیف نخست رخ داده است. بر اساس قالیچة محفوظ در کاخ نیاوران به عنوان نمونة مورد مطالعة تغییرات، علاوه بر اضافهشدن پادشاهان ایرانی در اطراف زمینة اصلی، شامل اضافهشدن تصویر حضرت عیسی(ع) و حذف تصویر حضرت محمد(ص) در ردیف نخست است. لذا این پژوهش بهدنبال پاسخ به چرایی این امر و چرایی جانشینی تصویر حضرت عیسی(ع) بهجای پیامبردر قالیچة مشاهیر مذکور است. بنابراین با توجه به هدف پژوهش که تبیین این جانشینی است به روش توصیفی تحلیلی و با تأکید بر آراء جانت ولف اطلاعات پژوهش تحلیل میشود. در جمعآوری اطلاعات به روش میدانی و اسنادی، یافتههای پژوهش نشان داد که قالی مشاهیرکاخ نیاوران، در درون گفتمانهای باستانگرایی، هویت ایرانی و جریانهای روشنفکرانة عصر قاجار، علیرغم وجود و امتداد پیکرههای اسلامی، با حذف تصویر پیامبر و جانشینی تصویر مسیح، به شکل ضمنی اندیشة برتری مسیحیت را تقویت کرده است. این خود میتواند بیانگر آن باشد که نفوذ نهادهای متولی تولید هنر در هر عصری فرم بصری را بر محور ایدئولوژی مورد نظر دستخوش تغییر و مداخله میکند و بر لایههای پنهان معنایی و عمیقتر تأکید میکند.
In the Qajar period, carpets with famous names were reproduced on a large scale. The images of explorers, philosophers, prophets and kings are depicted in these carpets, and the last figure in these carpets is dedicated to Napoleon. In every reproduction of these carpets, there are changes in the figures of the first row compared to the original, in the Mahfouz carpet in the Niavaran Palace, which is the sample studied in this research, this change is in addition to the addition of Iranian kings in Around the main field, there is the addition of the image of Jesus and the removal of the image of Prophet Muhammad in the first row. Therefore, this research seeks to answer the question why in the carpet in Niavaran Palace, the figure of Jesus has replaced the figure of Prophet Muhammad in the oval-shaped border and background?To explain the role Muhammad and Muse in famous carpetsResearch method: In order to reach the appropriate answer, the research data, which has been collected by the field and documentary method, has been analyzed in a descriptive and analytical way, emphasizing Wolff's opinions.Based on Wolff's point of view, it was concluded that the famous carpet of Niavaran Palace is one of the important productions of the Qajar period, which was created within the discourses of antiquarianism and intellectual currents, which is reflected in the diminution of Islam by removing the Prophet. and by substituting the image of Jesus it implicitly points to the superiority of Christianity. In this work, despite the presence of other figures related to Islam such as Omar, there is a kind of anti-Islamic ideology by removing the prophet of the Islamic world.