Abstract:
این پژوهش درصدد «ارائه گونه شناسی از روایتهای کاربران ایرانی اینستاگرام درخصوص سبکهای زندگی روزمره» از رهگذر خودبیانگری کاربران در محیط شبکه، با استفاده از روش نتنوگرافی یا مردمنگاری شبکهای بوده است. در این مسیر، «شناسایی الگوهایی که کاربران از سبک زندگی تایید و ترویج میکنند» و «کشف مضمون مسلط در روایتهای کاربران» مدنظر بوده است. همچنین در تناسب با هدف پژوهش و برای تحلیل یافتهها، از مواضع نظری در تعاملگرایی نمادین و برساختگرایی اجتماعی پیروی شده است. تحلیل یافتهها حاکی از 1)مصرفگرایی؛ 2)حفظ ظاهر مقبول؛ 3)تکثر و تنوع، در روایتهای کاربران صفحههای زندگی روزمره است که بویژه در چهار بستر روایی تعاملات، فراغت، مصرف و سلامت به چشم میخورد. اینستاگرامرها، تصویری ایده آل از سبک زندگی، موقعیت و شخصیت خود ارائه میدهند. ارائه و حفظ یک «تصویر شبکهای مقبول و قابل اعتماد» از خود در بعد مادی، به مصرفگرایی به عنوان نماد ارزشی طبقه مرفه و در بعد معنوی، به درهمآمیختگی سبکهای دستیابی به رضایت درونی اشاره دارد.
This research explored the Iranian user’s online daily lifes tyle in Instagram as a social networking service in view point of user’s self
representation. The main target is: “Typology of the ins tagrammer’s
online lifestyle” and “identifying main theme in their narratives”.
The research method which is used for this purpose named
Netnography by Robert Kozinets, and the tools of data acquisition were
participant observation. It is used Symbolic Interactionism and Social Constructionism as a theoretical framework.
Description and analysis of findings show the Instagrammers who have daily life pages present themselves base on “consumerism,
acceptable appearance, plurality and variation”. Especially in these four
narration fields: “interaction, leisure, consumption and health”. They present an “ideal image” of their life style, condition and personality. These images refer to consumerism as a value symbol of upper class people. Also there are interconnection between the methods which are used to access satisfaction in daily life.
Machine summary:
براين اسـاس ، هـدف اصلـي پژوهـش حاضـر «ارائـه گونه شناسـي از روايت هـاي کاربـران ايرانـي اينسـتاگرام درخصـوص سـبک هاي زندگـي روزمـره » اسـت و بـر ايـن مبنـا در ادامـه ، به دو پرسـش پاسـخ داده مي شـود: ـ روايت هاي کاربران کدام سبک هاي زندگي روزمره را تأييد و ترويج مي کنند؟ ـ مضمون مسلط در خودبيانگري کاربران چيست ؟ ادبيات نظري نظريـه در پژوهـش کيفـي بـراي آزمـون فرضيه هـا نيسـت ، بلکـه بـه بـاز شـدن ذهن پژوهشـگر يـا ايجاد حساسـيت نظـري در وي کمـک مي کنـد (محمدپـور، ١٣٨٩: ٢٤٢).
(١١٨-١٠٠ :٢٠٠٥ ,Bakardjieva) مطالعـات وي بـه اختـراع گونه هـاي جديـدي از کاربـرد فضـاي مجـازي از سـوي کاربـران بـراي انتقـال بافـت زندگـي روزمره شـان توجـه نشـان مي دهـد؛ اينکـه کاربران اسـتفاده هايي مهـم و از نظـر شـخصي هدفمنـد را بـه کار مي گيرنـد کـه بررسـي آن ، نيازمنـد جسـتار موشـکافانه گونه هـاي کاربرد در بافـت موقعيتي زندگي روزمـره کاربران - به عنـوان پايـگاه توليـد خـود و دنيـاي اجتماعـي - اسـت .
(٢٠١٥ & ٢٠٠٢,Kozinets) نمونه گيري در ايـن پژوهـش صفحه هـاي اينسـتاگرام به عنـوان فضايـي کـه کاربـران در جريـان زندگـي روزمره شـان بـا خودبيانگـري بـه جهـان مجـازي خـود معنـا مي دهنـد و جهاني پيوسـته و در عيـن حـال متمايـز از جهـان واقعـي خلـق مي کننـد، به عنوان واحـد تحليل در نظـر گرفتـه شـده اند.