Abstract:
محققان حوزه های روان شناختی، علوم زیستی و علوم اجتماعی به اهمیت نقش شادی در بهداشت روانی، سلامت جسمانی، کارآمدی، بهره وری و مشارکت اجتماعی اشاره نموده اند و به ارئه ی انواع روشهای افزایش شادی پرداخته اند. این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش شادکامی به شیوه فوردایس بر دلزدگی زناشویی زنان متاهل شهرستان کاشمر پرداخته است. این پژوهش از نوع آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره ی ارمغان سبز و نشاط در زمستان 1390 و بهار 1391 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 زن متاهل بودند که از بین 70 نفر انتخاب شدند. نمونه ی انتخاب شده در پرسشنامه دلزدگی پاینز نمره ی بالایی کسب کردند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. زنان متاهل گروه آزمایش، به مدت 8 جلسه در هشت هفته تحت آموزش شادکامی قرار گرفتند و بر روی گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. در پایان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزار اندازه گیری در این پژوهش، پرسشنامه ی دلزدگی پاینز بود. تحلیل یافته ها مبتنی برتحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت معنی داری بین نمرات دلزدگی گروه آزمایش و کنترل در دلزدگی کل و مولفه های جسمانی و عاطفی در مرحله ی پس آزمون وجود دارد، اما تفاوت بین پیش آزمون و پس آزمون در مولفه ی روانی، معنی دار نمی باشد. در نتیجه می توان از آموزش های مبتنی بر شادکامی در بهبود روابط بین زوجین استفاده کرد و این امر باید مورد توجه مشاوران و روانشناسان حوزه خانواده قرار گیرد.
Machine summary:
اثربخشي آموزش شادکامي به شيوه فوردايس بر دلزدگي زناشويي زنان متاهل شهرستان کاشمر 1 مريم زرين قلم کارشناسي ارشد مشاوره خانواده دانشگاه آزاد اسلامي واحد قوچان دکتر حسين اکبري امرغان عضو هيئت علمي گروه مشاوره و روانشناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد قوچان دکتر سيمين حسينيان استاديار گروه مشاوره ، دانشکده علوم تربيتي و مشاوره ، دانشگاه الزهرا، تهران ، ايران چکيده محققان حوزه هاي روان شناختي ، علوم زيستي و علوم اجتماعي به اهميت نقش شادي در بهداشت رواني ، سلامت جسماني ، کارآمدي ، بهره وري و مشارکت اجتماعي اشاره نموده اند و به ارئه ي انواع روشهاي افزايش شادي پرداخته اند.
لذا محقق در صدد است تأثير آموزش هاي مبتني بر شادکامي را به عنوان گامي در جهت کاهش سطح دلزدگي زناشويي زنان مورد بررسي قرار 4 Ozkan 5 Diener 6 Argyle & et al 7 Sobhaninezhad & Youzbashi 8 Alipour & Agahharis دهد.
ميانگين و انحراف معيار گروه آزمايش و کنترل در پيش آزمون و پس آزمون (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج جدول فوق نشان مي دهد که ميانگين گروه آزمايش در هر نمره کلي دلزدگي و هرسه مولفه آن (جسماني، عاطفي و رواني) در پس آزمون پايينتر از پيش آزمون مي باشد که مي توان نتيجه گرفت آموزش شادکامي به شيوه فوردايس باعث کاهش ميانگين نمره دلزدگي زناشويي در گروه آزمايش شده است .
فرضيه چهارم پژوهش به بررسي تاثير آموزش مبتني بر شادکامي بر کاهش مشکلات رواني دلزدگي زناشويي(افزايش خود باوري و داشتن نظر مثبت نسبت به همسر) در زنان پرداخت .