Abstract:
مدارس، یکی از مهمترین بناهای ادوار تاریخ هنر و معماری ایران محسوب میشوند. از شاخصترین نمونههای آنها میتوان به مدارس دورهی اسلامی اشاره کرد؛ که مطالعه و تحقیق برروی کالبد و طرح معماری آنها در بازشناسی هویت این ابنیه تاریخی گامی موثر است.تاکنون مطالعات گوناگونی در زمینه گونهشناسی مدارس سنتی ایران انجام گرفته است، لیکن ارزیابی مصادیقی از دو حوزه جغرافیای تاریخی مشخص در یک مطالعهی تطبیقی، وجه مشخصه این پژوهش است. جغرافیای تاریخی، در کنار عواملی همچون شیوههای ساخت و دستاوردهای معماری ادوار مختلف، یکی از مولفههای مهم ابنیه تاریخی است که توجه به آن برای شناسایی هویت معماری آنها لازم است. اما در پژوهشهای تاریخ معماری ایران کمتر به این رویکرد توجه شده است. هدف این مقاله گونهشناسی مدارسی است که در دو حوزه جغرافیای تاریخی خراسان و اصفهان قرار گرفتهاند. این مسئله با طرح این پرسش محقق میشود که آیا مدارس واقع در یک جغرافیای تاریخی از یک الگوی مشخص در ویژگیهای کالبدی پیروی میکنند؟ بدین منظور ابتدا به تبیین مفهوم جغرافیای تاریخی، معرفی جغرافیای تاریخی ایران و به ویژه دو حوزهی خراسان و اصفهان پرداخته شده است. از آنجایی که این تحقیق از نوع کیفی است، پس از شناسایی مدارس، تعدادی از مدارس هریک از دو حوزهی مذکور بصورت هدفمند انتخاب شدند و در روندی استقرایی و به روش توصیفی- تحلیلی بررسی و تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان میدهد باتوجه به وجود ویژگیهای مشترک زیاد در میان مدارس حوزهی جغرافیای تاریخی خراسان بزرگ، میتوان یک الگوی مشخص برای آن تعریف نمود. این الگو شامل موقعیت و تعداد برخی عناصر معماری نظیر مدرسها، برجکهای برروی محیط خارجی بنا، پلهها، تالارها، دستگاه ورودی و همچنین تعداد محورهای تقارن و سلسله مراتب فضاهای دستگاه ورودی است. اما در بین مدارس حوزهی اصفهان، با وجود تنوع زیاد الگوها، الگوی واحدی نمیتوان یافت.
Schools are among the most important buildings in Iranian art and architecture history. Studying and researching the design of the schools of the Islamic period, as prominent examples, is an effective step toward recognizing their identity. So far, various studies have been conducted in the field of typology of these schools. Still, evaluating cases from two specific areas of historical geography in a comparative study is the distinctive point of this research. Historical geography, along with other factors such as construction methods and architectural achievements of different periods, is one of the important components of historic buildings that need to be considered to identify their architecture. Less attention has been paid to the history of Iranian architecture. The term historical geography used in this article does not refer to specific climatic geography but to a territorial area that has been an unwritten alliance over centuries of trade, cultural, economic, ethnic, linguistic, and common interests. It has created spontaneity in the policy and style of civilization. The approach of historical geography includes in itself the factor of history and the issues within it (such as historical events, dynasties of government, and social life), as well as geography as an important factor in determining the place of residence and influence in socio-political life. Therefore, the study of schools and their typologies from this perspective takes a deeper look at approaches that address these goals only from a specific aspect (for example, government dynasties or a specific location). This article aims to discuss the typology of schools located in two areas of the historical geography of Greater Khorasan and Isfahan. The question here is whether schools located in a specific geographical area follow a specific pattern in architectural design.