Abstract:
پژوهش حاضر با هدف، تعیین رابطه بین آرزوهای شغلی، خود نظم جویی و پایستگی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش شناسی کمی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر و دختر متوسطه شهرستان شهرضا که در سال تحصیلی 1399-1400 به تحصیل مشغول می باشند (N=735) بودند. تعداد 150 نفر که در یکسال تحصیلی داشتند به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شده بودند. روش نمونه گیری به کار رفته به صورت خوشه ای چند مرحله ای بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس آرزوهای شغلی بیگلیاردی و همکاران (2005)، مقیاس پایستگی تحصیلی مارتین و مارش در سال (2008)، پرسشنامه خودنظم جویی تحصیلی توسط سواری و عربزاده (1392) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی توسط مارتین و مارش (2008) بود. تجزیه و تحلیل داده ها از دو سطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه بررسی فرضیه پژوهش استفاده گردید. نتایج آماری با استفاده از نرم افزار آماری 29 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که بین دو متغیر آرزوهای شغلی و سرزندگی تحصیلی رابطه مستقیم و مثبتی (0.467=r) وجود دارد. بین دو متغیر خود نظم جویی و سرزندگی تحصیلی رابطه مستقیم و مثبتی (0.454=r) وجود دارد همچنین بین دو متغیر پایستگی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی رابطه مستقیم و مثبتی (0.612=r) وجود دارد، این رابطه ها در سطح آلفای 001/0 معنیدار است.
Machine summary:
بنابراين پژوهشگر در اين پژوهش به دنبال پاسخ به اين سوال مي باشد که آيا بين آرزوهاي شغلي، خود نظم جويي و پايستگي تحصيلي با سرزندگي تحصيلي در دانش آموزان متوسطه رابطه وجود دارد؟ روش تحقيق تحقيق حاضر ازنظر ماهيت جزء تحقيقات کمي ميباشد و ازنظر هدف کاربردي و از نظر نمونه گيري طبقه اي متناسب با حجم و گردآوري داده ها توصيفي پيماشي از نوع همبستگي است .
براي بررسي رابطه بين آرزوهاي شغلي و سرزندگي تحصيلي دانش آموزان متوسطه ابتدا همبستگي بين متغيرها بررسـي شـد و سپس با استفاده از آزمون رگرسيون چندگانه با روش همزمان اثر آرزوهاي شغلي بر سرزندگي تحصيلي مورد بررسـي قـرار گرفت که نتايج در زير ارائه شده است : جدول ١- همبستگي بين آرزوهاي شغلي و سرزندگي تحصيلي متغيرها نوع همبستگي ميزان همبستگي جهت همبستگي سطح معنيداري آرزو شغلي- سرزندگي (به تصویر صفحه مراجعه شود) وجود دارد که اين رابطه در سطح آلفاي ٠/٠٠١ معنيدار است .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف ، تعيين رابطه ي بين آرزوهاي شغلي، خود نظم جويي و پايستگي تحصيلي با سرزندگي تحصيلي در دانش آموزان متوسطه انجام شده است .
با توجه وجود رابطه معنادار بين متغيرها ، براي بررسي تأثير خود نظم جويي بر سرزندگي تحصيلي از تحليل رگرسيون چند متغيري استفاده شد.
The International Journal of Educational and Psychological Assessment, 7 (1), 45-63.