Abstract:
این مقاله به بررسی رابطه بین رضایت و فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی شهرستان دشت آزادگان می پردازد. این پژوهش به روش همبستگی بوده و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. جامعه آماری شامل ۵۶۳ نفر از معلمان ابتدایی شهرستان دشت آزادگان در سال تحصیلی 1400-1399 است که ۹۰ نفر از آنان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در این مطالعه فرسودگی دارای سه بعد خستگی عاطفی، مسخ شخصیت وعدم کارایی است. یافته ها نشان می دهدکه فرضیه وجود ارتباط و همبستگی بین رضایت شغلی و فرسودگی در بین معلمان تایید شد، اما فرضیه وجود اختلاف در میزان رضایت و فرسودگی شغلی بر اساس جنسیت رد شد. همچنین فرسودگی و رضایت شغلی با سابقه کار ارتباط معنادار نشان نداد. بنابراین می توان با کاهش عوامل فرسودگی شغلی، باعث بالا رفتن رضایت شغلی معلمان و به تبع آن بالا رفتن میزان کارایی و بهره وری معلمان شد
Machine summary:
بهنيا (١٣٧٦) در پژوهشي تحت عنوان بررسي رابطه ي خشنودي شغلي، سلامت روان و فرسودگي شغلي در معلمان مقطع ابتدايي آموزش و پرورش اهواز به اين نتيجه رسيدند که : ارتباط هاي اجتماعي و حمايتي کاهش فرسودگي شغلي را به دنبال ارد.
جدول ٣- نتايج حاصل از تحليل تيتست مستقل جهت بررسي تفاوت ميانگين متغيرهاي رضايت شغلي و فرسودگي (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به نتايج جدول ٢، ميانگين رضايت شغلي به ترتيب در زنان و مردان برابر با ٥٨/٦١ و ٥٧/٥٠ است که با توجه به نتايج تحليل تيتست گروه هاي مستقل ، اختلاف ميانگين رضايت شغلي در زنان و مردان از نظر آماري معنيدار نيست ؛ در نتيجه ، زنان و مردان نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش از نظر رضايت شغلي با يکديگر تفاوتي ندارند.
جدول ٤، نتايج حاصل از تحليل واريانس يک راهه جهت بررسي تفاوت ميانگين رضايت شغلي و فرسودگي شغلي را با توجه به سابقه کار نمونه مورد مطالعه نشان ميدهد.
جهت بررسي رابطه ساده ميان رضايت شغلي و فرسودگي شغلي، ضريب همبستگي پيرسون بين اين دو متغير محاسبه شد که نتايج آن در جدول ٥ گزارش شده است .
زيرا بين اين دو متغير رابطه منفي و معکوس وجود دارد که نتيجه به دست آمده با تحقيقات نصرالله زاده ، تابش و احمدي ( ١٣٩٩ ) محمديان ، زارعي و نادري (١٣٩٦) بهزادي ، رحيم پور(١٣٩٤) همسو و هماهنگ بود.