Abstract:
معمولا در برخی از نقاط راههای کشور عرضه کنندگان کالاء بطور موقت و یا مقطعی» نسبت به عرضه کالاهایی که عمدا از معروفیت و منطقه ای و محلی برخوردار بوده و در عین حال فرهنگ و اقتصاد منطقه را تحت عنوان سوغات تبیین می کند. اقدام می کنند. بنظر می رسد این مراکز عرضه سوغات. تاثیر قابل توجه و اجتناب ناپذیری بر اوضاع اقتصادی خانواده» محل و مناطق دارندء بطوریکه ساماندهی بقاء:و استمرار فعالیت آنها را باید در نقش و تاثیراتی که در معیشت و زندگی این عرضه کنندگان دارا می باشد جستجو کرد. موضوع این پژوهش بررسی تاثیر عرضه جاده ای سوغات بر ایجاد فرصت های شغلی پایدار جدید و کارکردهای اقتصادی و اجتماعی عرضه کنندگان جاده ای سوغات و همچنین بهره برداری حداکثری از ظرفیت های معبر بودن استان سمنان از منظر عرضه کنندگان سوغات جاده ای می باشدء در فرصت این پژوهش» با روش شناسی تحلیلی- توصیفی, ابتدا مبانی نظری عرضه جاده ای سوغات و رویکرد بهره برداری بهینه از ظرفیت ها و فرصت های معبر بودن استان و شاخص های آن استخراج » سپس داده های حاصل از توصیف وضعیت موجود و پیمایش, با استفاده از نرم افزار SPSS و بهره گیری از روش همبستگی پیرسون تحلیل و مورد ارزیایی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از تحلیل تشان داد بین سه متغیر رابطه ساماندهی فرآیندهای عرضه جاده ای سوغات. رابطه فرصت ها و ظرفیت های جاده ای(معبری) استان و رابطه محدودیت هاء مشکلات و پتانسیل های اقتصادی و اجتماعی استان با متغیر تثبیت اشتغال موجود و ایجاد فرصت های شغلی پایدار جدید در استان رابطه قوی وجود داردء همچنین» برآیند بررسی رابطه ساماندهی فرآیندهای عرضه جاده ای سوغات. با بهره برداری حداکثری از ظرفیت معبر بودن استان از دیدگاه عرضه کنندگان جاده ای سوفات» رابطه متوسط را تشان می دهدء در واقع این رابطه به این مفهوم می باشد که توجه به ساماندهی فرآیندهای عرضه جاده ای سوغات ارتباط مستقیمی با بهره برداری حداکثری از ظرفیت معبر بودن استان دارد و این رابطه هر چه قدر تقویت گردد سطح بهره برداری نیز افزایش خواهد یافت. ظرفیتی که تا کنون مورد غفلت قرار گرفته است.