Abstract:
تجاری سازی، فرایند انتقال فناوری یا یک مفهوم نوآورانه از مرحله ایده تا بازار است. پژوهش حاضر به برسی شاخص های تجاری سازی محصولات دانش بنیان با تاکید بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی در شرکتهای دانش بنیان مستقر در مراکز رشد شمال کشور(گلستان و مازندران) میپردازد. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، از نوع آمیخته، جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان مرتبط در شرکتهای دانش بنیان و در بخش کمی مدیران و مسئولان خبرهی شرکتهای دانش بنیان می باشد. نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقه-ای بود. در بخش کیفی 20نفر در فرآیند مصاحبه و در بخش کمی با حجم جامعه 118 نفر، 97 نفر به عنوان نمونه مشارکت داشتند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبه وپرسشنامۀ محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری در بخش کیفی و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی با استفاده از نرمافزارهایSPSS و PLS مورد تحلیل قرارگرفت. الگوی طراحی شده با 7 شاخص در تجاری سازی و 5 شاخص در اقتصاد مقاومتی ارائه گردید. با توجه به تایید شدن ضریب مسیر، آماره t و مقدار p-value ، شاخصهای اقتصاد مقاومتی بر تجاریسازی، تاثیر معنیدار و مستقیم دارد. همچنین بر اساس نتایج رتبه بندی و اولویت بندی که بر اساس ماتریس تحلیل اهمیت- عملکرد (IPMA ) انجام شد، شاخص مدیریتی و اقتصادی هم از نظر اهمیت و هم از نظرعملکرد حائز رتبه اول شده است
The present study aims to analyze the importance of the matrix - the performance of the indicators of the commercialization of knowledge based products with emphasis on resilient economy policies in knowledge based companies based on The centers of growth in the north of the country (Golestan and Mazandaran). The purpose of the research is applied and the method of research is of mixed type. The statistical population of the research in the qualitative section includes academic experts and relevant managers and experts in knowledge-based companies and in the small part of the managers and authorities responsible for knowledge-based companies. Sampling was targeted in the qualitative section and in a quantitative random stratified sampling. In the qualitative section, 20 people participated in the interview process and in the small part with 118 people, 97 participants participated as examples. The data gathering tool was a researcher-made interview and interview. To analyze the data, the coding method in the qualitative section and in the small part of the exploratory and confirmatory factor analysis were analyzed using SPSS and PLS software. Designed with 7 indicators in commercialization and 5 indicators in resistance economy. Regarding the confirmation of path coefficient, t statistic and p-value, resistance indexes on commercialization have a significant and direct effect. Also, based on the ranking and prioritization results that were performed based on the Matrix-Importance-Performance Analysis (IPMA), the managerial and economic index ranked first in terms of both importance and performance
Machine summary:
لـذا اهميـت و اولويت زماني، مکاني و چگونگي عملکرد در ارائه محصولات به بازار از شاخص هاي مهم مـي باشـد کـه پژوهش حاضر به تحليل ماتريس اهميت – عملکرد شاخص هاي تجاري سازي محصولات دانـش بنيـان بـا تاکيد بر سياست هاي اقتصاد مقاومتي در شرکت هاي دانش بنيان مستقر در مراکز رشد شمال کشور(گلستان و مازندران )ميپردازد.
نتيجه سوال چهارم : اولويت بندي مؤلفه هاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي موثر بر تجـاري - سازي به چه ترتيب است ؟ تحليل نقشه عملکر-اهميت (IPMA) براي مدل اصلي (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٤-خروجي مدل اصلي در تحليل IPMA جدول ١١- جدول اهميت -عملکرد متغيرهاي پنهان مربوط به مدل اصلي (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که ملاحظه ميگردد، با توجه به تحليل IPMA از بين متغيرهاي موثر بر تجاري سـازي (مـدل اصلي) از نظر اهميت بيشترين رتبه و اولويت بترتيب مربوط به متغيـر شـاخص مـديريتي و اقتصـادي بـا ضريب اهميت ٠/٢٦١، شاخص راهبردي با ضريب اهميت ٠/٢٤٣، شاخص توليد ملي با ضريب اهميت ٠/٢٢٢، شاخص بين المللي با ضريب اهميت ٠/١٧١ و شاخص الگوي مصرف با ضريب اهميـت ٠/١٥٢ ميباشند.
نتايج حاصله از سوال دوم تحقيق ، که بر اساس تحليـل مـاتريس اهميـت – عملکـرد(IPMA ) انجـام پذيرفته است ؛ اولويت بندي متغيرهاي تبيين کننده تجاري سازي از نظر اهميت بيشترين رتبه و اولويـت بترتيب مربوط به متغير شـاخص فـردي، شـاخص فرهنگـي اجتمـاعي، شـاخص توانمنـدي بازاريـابي و فروش ، شاخص قابليت هاي فناورانه ، شاخص قوانين و تاييديه ها، شـاخص مـديريتي و سـازماني ونهايتـاً شاخص مالي و اقتصادي ميباشند.