Abstract:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی علل اضطراب امتحانی و راههای کاهش آن در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور جنوب استان آذربایجان غربی است. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور جنوب استان آذربایجان غربی (مهاباد- نقده- پیرانشهر) است که تعداد آنها حدودا 12000 نفر می باشند که به تفکیک شامل 5401 نفر پسر و 6599 نفر دختران هستند. نمونه مورد نظر در این تحقیق تعداد 300 نفر به تفکیک شامل 171 نفر دختر و 129 نفر پسر می باشند. روش نمونه گیری از نوع تصادفی- طبقاتی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. به منظور جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته شامل 32 سوال و همچنین از پرسشنامه 25 سوالی استاندارد اضطراب امتحان جهت اندازه گیری متغیر وابسته (اضطراب امتحان) استفاده شده است. پرسشنامه ها از نوع چند گزینه ای، پاسخ بسته، با مقیاس آنها درجه بندی لیکرت می باشد و در آنها گزینه هرگز یک امتیاز، گزینه بندرت دو امتیاز، گزینه گاهی اوقات سه امتیاز و گزینه اغلب اوقات دارای چهار امتیاز می باشد. تحقیق حاضر با توجه به معیار اهداف تحقیق، یک تحقیق کاربردی و با توجه به اینکه از طریق پرسشنامه اقدام به نظر سنجی افراد مورد مطالعه شده است، پیمایشی می باشد. واحد تحلیل این پژوهش فرد بوده و سطح تحلیل آن نیز خرد می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی شامل جداول، نمودارها و شاخصهای متناسب و همچنین از آمار تحلیلی استنباطی جهت آزمون فرضیات شامل آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون یو- من ویتنی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد بین خانواده و انتظارات والدین از دانشجویان و میزان اضطراب امتحانی آنها رابطه وجود دارد. بین ویژگیهای شخصیتی دانشجویان و میزان اضطراب امتحانی آنها رابطه وجود دارد. بین عوامل محیطی و میزان اضطراب امتحانی آنها رابطه وجود دارد. بین امتحان و نحوه مقررات و اجرای امتحانات رابطۀ و میزان اضطراب امتحانی آنها رابطه وجود دارد. بین ویژگیهای بدنی و ذهنی و میزان اضطراب امتحانی آنها رابطه وجود دارد. بین جنسیت و میزان اضطراب امتحانی آنها رابطه وجود دارد.
Machine summary:
نتايج تحقيق نشان داد بين خانواده و انتظارات والدين از دانشجويان و ميزان اضطراب امتحاني آنها رابطه وجود دارد.
فرضيه اول : بين خانواده و انتظارات والدين از دانشجويان و ميزان اضطراب امتحاني آنها رابطه وجود دارد.
فرضيه پنجم : بين ويژگيهاي بدني و ذهني دانشجويان و ميزان اضطراب امتحاني آنها رابطه ي وجود دارد.
نتيجه گيري فرضيه اول : بين خانواده و انتظارات والدين از دانشجويان و ميزان اضطراب امتحاني آنها رابطه وجود دارد.
همان طور که جدول ١نشان داد بين خانواده و انتظارات والدين از دانشجويان و ميزان اضطراب امتحاني آنها رابطه وجود دارد.
همان طور که جدول ٢نشان داد بين ويژگيها شخصيتي دانشجويان و ميزان اضطراب امتحاني آنها رابطه وجود دارد.
فرضيه سوم : بين عوامل محيط تحصيلي دانشجويان و ميزان اضطراب امتحاني آنها رابطه وجود دارد.
فرضيه سوم : بين عوامل محيط تحصيلي دانشجويان و ميزان اضطراب امتحاني آنها رابطه وجود دارد.
همان طور که جدول ٣نشان داد بين عوامل محيط تحصيلي دانشجويان و ميزان اضطراب امتحاني آنها رابطه وجود دارد.
فرضيه چهارم : بين نوع امتحان و مقررات مربوط به جلسۀ امتحان دانشجويان و ميزان اضطراب امتحاني آنها رابطه ي وجود دارد.
فرضيه چهارم : بين نوع امتحان و مقررات مربوط به جلسۀ امتحان دانشجويان و ميزان اضطراب امتحاني آنها رابطه ي وجود دارد.
همان طور که جدول ٤نشان داد بين نوع امتحان و مقررات مربوط به جلسۀ امتحان دانشجويان و ميزان اضطراب امتحاني آنها رابطه ي وجود دارد.
همان طور که جدول ٥نشان داد بين ويژگيهاي بدني و ذهني دانشجويان و ميزان اضطراب امتحاني آنها رابطه ي وجود دارد.