Abstract:
امروزه روش های تدریس فعال در مدارس تاکید زیادی می شود. در گذشته، فقط معلم نقش فعالی را در جریان تدریس بعهده داشت و مطالبی را که از قبل تعیین شده است بطور شفاهی در کلاس بیان می کرد و دانش آموزان در این میان واکنش چندانی از خود نشان نمی دادند. به عبارت دیگر کودک برای مدرسه است، نه مدرسه برای کودک. در واقع عملا روش تدریس غیر فعال بود. اما در عصر حاضر تاکید زیادی بر روش تدریس فعال شده است. روشی که دانش آموزان بیشتر فعالیت دارند و قسمت اعظم کار آموزش و تدریس بعهده دانش آموزان می باشد. در واقع یک تعامل دو طرفه بین دانش آموزان و معلم و دانش آموزان با یکدیگر وجود دارد. پژوهش حاضر به روش تحقیق مروری و استناد به نتایج حاصل از پژوهشهای محققان در این زمینه در نظر دارد شناسایی تاثیر مهمترین روش های تدریس فعال بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان را مورد برسی قرار دهد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که روش های تدریس فعال نقش قابل توجهی در بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارند و تعامل، مشارکت و انگیزه دانش آموزان در این گونه روش ها بیشتر است.
Machine summary:
اما نکته مهم اين است که امروز برخلاف گذشته تدريس به معناي انتقال دانش نيست ، بلکه نقش ياددهنده و يادگيرنده تغيير يافته است (محمودي، ١٣٩١)؛ و آنچه مورد توجه جدي قرار گرفته يادگيري فعال است .
با اين روش کم کم ذهن دانش آموزان انباشته از مطالبي مي شود که نياز و فکرشان متناسب نيست و اين امر باعث مي شود آنها آنچه را که آموخته اند طوطي وار تکرار کنند و به تدريج از يادگيري احساس کسالت نمايند و چنين يادگيري نه تنها در سازندگي آنها نقش مؤثري را ايجاد نمي کند، بلکه زمينه رکود علمي و دلزدگي از فعاليت هاي علمي را فراهم مي کند.
بهترين راه براي اين کار جذب معلمان از طريق دانشگاه فرهنگيان است تا دانش آموزان در درس هاي کارورزي انواع روش هاي تدريس را به صورت عملي در مدارس انجام دهند.
روش تدريس ٦ عبارت است از تنظيم مطالب درسي به وسيله معلم ، به گونه اي که باعث درگيري و مشارکت دانش آموزان شود؛ تا از طريق آن فرايند ياددهي – يادگيري ساده شده و يادگيري عميق تر و مؤثرتر شود.
روش هاي تدريس فعال مستلزم استفاده از راهبردهايي است چنين فرصت هايي را براي فعاليت دانش آموزان فراهم سازد (مرتضوي زاده ، ١٣٩٠: ١٤٧).
تدريس را سازمان دهي يادگيري دانش آموزان تعريف کرده و روش تدريس مجموعه فعاليت هايي است که با توجه به شرايط و امکانات موجود صورت مي گيرد تا مساعدترين زمينه را براي پرورش و آموزش مؤثر و مطلوب فراهم سازد.