Abstract:
با فرا رسیدن سال نو تحصیلی، نگرانی های خانواده هایی که دانش آموزان کلاس اولی دارند شروع می شود. یکی از این نگرانی ها ترس از مدرسه می باشد. البته در این دوره با وجود کلاس های زیادی که کودکان قبل از شروع مدرسه می روند تقریبا مشکلی ندارند، اما باز هم بسیاری از آنها در روزهای آغازین با مشکل مواجه می شوند. بسیاری از کودکان هنگام جدا شدن از والدین ناراحت می شوند، به خصوص در خانواده هایی که مراقبت های غیرمنطقی از کودک صورت می گیرد. اما برخی از کودکان اضطراب بسیار شدیدی را موقع جدا شدن از مادرشان نشان می دهند. در موارد بسیار شدید کودک حتی در اتاق مادر را تعقیب می کند. این مشکل موقعی در کودک در مدرسه می رود، آشکار می شود. حدود 3 و نیم درصد کودکان به این ناراحتی مبتلا می شوند و در دخترها و طبقه مرفه بیشتر است. به این رفتارها اضطراب جدایی می گویند. اگر والدین کودک را در محیط مدرسه رها کنند اضطراب کودک بیشتر میشود پس باید با ملایمت، ملاطفت و نرمی با کودک ارتباط برقرارکرد و با حرف زدن با کودک به کاهش اضطرابش کمک کرد. اضطراب در برخی کودکان در آغاز سال تحصیلی طبیعی است، به خصوص برای کودکانی که وارد دوره پیشدبستانی یا کلاس اول میشوند.این دسته از کودکان چون از محیط خانه وارد محیط دیگری میشوند، با افراد جدید مواجه میشوند و محیط جدیدی را تجربه میکنند و از سوی دیگر آزادیهایی را که در محیط خانه داشتند در مدرسه ندارند، دچار اضطراب میشوند. کودکان در ورود به مدرسه در زمان استراحت، نوع تغذیه و زمان بازی خود دچار تغییر شده و طبیعی است که دچار اضطراب شوند.
Machine summary:
سوالات پژوهش آيا اين وابستگي ناشي از تعلق اوليا به کودکان است ؟ آيا اين وابستگي ناشي از تعليم ندادن مهارت اجتماعي دانش آموزان آتيوسايط ن اووالبياستاگسيت ن؟شآييا اايزن برواخبوسرتدگينادنراسشيت امزعاازونتين صمديل سنه کرباددن انداش نش آموآمزاون زامن يدبرشددو؟ره هاي مهد کودک و پ ش د ستاني س ؟ گرد آوري شواهد١: دانش آموزي به نام زهرا از ابتداي سال گاهي به بهانه هاي مختلف از رفتن به مدرسه سربازمي زد و از اوايل آبان ماه اين بهانه ها بيشترشد، به خصوص اينکه به مادرش بسيار وابسته بود.
٣- درصورت لزوم ارجاع به مشاور ٤- صحبت با خود دانش آموز و نصيحت او ٥- ارتباط صميمي و دوستانه آموزگار و سايرمعلمان با او ٦- تعويض جاي نشستن دانش آموز در نيمکت ها با دانش اموزان ديگر دلايل انتخاب راه حل زهرا نيز مانند برخي از کودکان هنگام ورود به سال اول دبستان دچار مشکلاتي همچون ناراحتي، بي قراري، ترس از مدرسه و حتي بيزاري و تنفر از مدرسه شده است .
براي کم شدن اضطراب اين دسته از کودکان بايد از قبل با کودک صحبت کرد و محيط جديد را به طور عملي به او توضيح داد؛ بدين ترتيب که با هماهنگي اولياي مدرسه قبل از شروع رسمي مدرسه ، کودک وارد محيط مدرسه شود کلاس ، حياط ، سرويس بهداشتي، سالن غذاخوري و ...
براي کم شدن اضطراب اين دسته از کودکان بايد از قبل با کودک صحبت کرد و محيط جديد را به طور عملي به او توضيح داد؛ بدين ترتيب که با هماهنگي اولياي مدرسه قبل از شروع رسمي مدرسه ، کودک وارد محيط مدرسه شود کلاس ، حياط ، سرويس بهداشتي، سالن غذاخوري و ...