Abstract:
پس از موفقیت انیمیشن دیو و دلبر از نظر منتقدان، کمپانی دیزنی بران شد پا به عرصه تولید تیاتر بگذارد. بدین ترتیب، در سال 1994 و برای اولین بار در تاریخ هنرهای نمایشی، تیاتر موزیکال دیو و دلبر که بر اساس انیمیشن آن تولید شده بود به روی صحنه رفت و انقلابی بزرگ در ابر موزیکالهای برادوی ایجاد کرد. در طول سه دهه فعالیت گروه تیاتر دیزنی، انیمیشنهای بسیاری به تیاتر تبدیل شدهاند و در صدر آنها پرفروشترین نمایش تاریخ یعنی شیر شاه قرار دارد. با توجه به موفقیت انیمیشنهای دیزنی در برادوی، پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی تیاتر انیمیشنهای موفق، ظرفیتهای موجود در انیمیشن را در فرایند این اقتباس مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور، مولفان با رویکرد کیفی و روش توصیفی تحلیلی با مطالعه منابع مختلف و بررسی نمایشها و انیمیشنهای دیزنی به هشت ظرفیت انیمیشنها برای اقتباس در تیاتر صحنهای رسیدند. ظرفیتهایی چون روایت از پیش تضمین شده در فروش و جذب حداکثری مخاطبان کودک و بزرگسال، دگردیسی شخصیتها، طراحی صحنههای جذاب، ترانههای ماندگار و محبوب اصلیترین ویژگیهای یک انیمیشن برای اقتباس در تیاتر هستند. در کنار این موارد، فروش بهتر محصولات جانبی تیاترها و محبوبیت آنها در مدارس و همچنین جذب گردشگران مختلف به منطقه از جمله ظرفیتهای فرعی در اقتباس تیاتر از انیمیشن هستند. انیمیشنها ظرفیتهای بسیار مناسبی را برای اقتباس در تیاتر مهیا کردند. ظرفیتهایی که به خوبی در کشورمان ایران نیز با وجود انیمیشنهای محبوب و پر فروش در گیشه قابلیت پیگیری و ایجاد و ارتقا دارند. ایجاد چنین مسیری به خوبی میتواند در آینده باعث آشتی بیشتر مخاطبان کودک و خانوادههایشان با تیاتر شود و آثار موزیکال موفق و فاخری را با حس و حال بومی بر اساس انیمیشنهای داخلی ایجاد کند.
After a huge success of Beast and Beauty production, Disney company desided to act as a Theatre company as well as of a film company. So in 1994, and for the first time, Beauty and the Beast was produced for stage and caused a vast revolutionary atmosphere in Megamusicals of Broeadway. During next three decades, Disney Theatre Group has adapted many animation into stage productions and at the top of them is the best-selling show in history, the Lion King. Based on the success of Disney animations on Broadway, the research aims to examine the potential of animation in the process of this adaptation by analyzing successful theater-animations. Thus, the authors with a qualitative approach and descriptive-analytical method by studying various sources and reviewing Disney plays and animations reached eight capacities of animations for adaptation in stage theater. Capabilities such as pre-guaranteed storytelling in maximizing sales of child and adult audiences, character transformations, special scene design, enduring and popular songs are the main features of an animation for theater adaptation. In addition to these, better sales of theater by-products and their popularity in schools, as well as attracting various tourists to the region, are among the ancillary capacities in adapting theater from animation. The animations provided great capacity for adaptation in the theater. Capacities that can be well pursued, created and upgraded in our country, Iran, despite successful and best-selling animations at the box office. The popularity of these animations among children and their audiences can well pave the way for the adaptation of animation in the country›s theater. A path that reconciles more children and their families with the theater and creates successful and glorious musical theater with a local feel based on local animations.
Machine summary:
بدین ترتیب ، در سال ١٩٩٤ و برای اولین بار در تاریخ هنرهای نمایشی ، تئاتر موزیکال دیو و دلبر که براساس انیمیشن آن تولید شده بود به روی صحنه رفت و انقلابی بزرگ در ابرموزیکال های برادوی ایجاد کرد.
ظرفیت هایی چون روایت از پیش تضمین شده در فروش و جذب حداکثری مخاطبان کودک و بزرگسال ، دگردیسی شخصیت ها، طراحی صحنه های جذاب ، ترانه های ماندگار و محبوب اصلی ترین ویژگی های یک انیمیشن برای اقتباس در تئاتر شماره ٨٧ هستند.
این پژوهش در پی پاسخ به این سؤال است که : موزیکال انیمیشن های اقتباس شده در تئاترهای برادوی چه ویژگی هایی داشتند که با استقبال های بسیار با تأکید بر اقتباس های خوبی از سوی منتقدان و مخاطبان روبه رو شدند تا بتوان از این ظرفیت ها برای گسترش «برادوی » از تولیدات تئاتر ـ موزیکال در ایران بهره برد.
«تجربه عادی شرکت کنندگان نمایش و فصلنامه علمی فیلم های دیزنی اعلام می کند که هیچ فرزندی به تنهایی نمی تواند وارد سالن برای تماشای آثار پژوهشی تئاتر دیزنی شود؛ در نتیجه هر فرزندی با خانواده خود به سالن می آید و این یعنی تعداد بلیط بیشتر 63 و جذب حداکثری مخاطب » (ویکستروم ، ١٩٩٩: ٢٩٣).
اکنون (٢٠٢١ـ٢٠٢٠) شاهد اجرای نمایش های زیادی از دیزنی در بیش از سی کشور دنیا هستیم و گردشگران زیادی بدون آشنایی به تئاترهای موزیکال پرفروش برادوی برای تماشای انیمیشن های محبوب تبدیل شده خود به تئاتر در سراسر دنیا صف می کشند و این گونه شیرشاه را تبدیل به پرفروش ترین تئاتر تاریخ می کنند.