Abstract:
ظهور و بروز گردشگری هوشمند، توجه مدیران و سیاستگذاران مقصدها را به فرصتهایی که از تطبیق راهبرد هوشمندی در سطح مقصدهای گردشگری ایجاد میشود، جلب کردهاست تا بتوانند با اتخاذ رویکرد نوآورانه و هوشمندانه، مزیت رقابتی در گردشگری ایجاد و رقابتپذیری مقصدها را افزایش دهند. این پژوهش در پی شناسایی و ارائۀ مدلی بوده که در آن سازوکار اثرگذاری هوشمندی بر رقابتپذیری مقصدهای گردشگری شهری در ایران تبیین شده باشد؛ بدینمنظور و برای ایجاد فهم و ادراک عمیق از ابعاد، عوامل و چگونگی اثرگذاری هوشمندی بر رقابتپذیری در مقصدهای گردشگری شهری، رویکرد کمّی اتخاذ و دو مرحلۀ پژوهشی تدوین شد. در مرحلۀ اول با روش تحلیل دادههای آرشیوی، به گردآوری و تلفیق پژوهشهای پیشین و تعیین مؤلفهها و شاخصهای سنجش هوشمندی و رقابتپذیری مقصدهای گردشگری پرداخته شده و یافتهها با استفاده از نظر خبرگان گردشگری اعتبارسنجی شد. در مرحلۀ دوم با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و ابزار پرسشنامه، اثرگذاری هوشمندی بر رقابتپذیری مقصدهای گردشگری براساس نظر خبرگان در سطح مقصدهای دوازدهگانۀ شهری منتخب سنجیده شده و به تأیید مدل ارائهشده، پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان داد که براساس مدل تحقیق، هوشمندی بر رقابتپذیری مقصدهای گردشگری شهری اثرگذار است و هوشمندی رویهمرفته توانسته است 88 درصد از تغییرات رقابتپذیری مقصدهای گردشگری شهری را پیشبینی کند. ارائۀ مدل اثرگذاری هوشمندی بر رقابتپذیری، تعیین مؤلفهها و شاخصهای هوشمندی و رقابتپذیری مقصدهای گردشگری شهری، وجوه تمایز این تحقیق نسبتبه تحقیقات پیشین بودهاند.
The emergence of smart tourism has attracted the attention of destination managers and policy makers to the opportunities created by the implementation of smart strategy at the level of tourist destinations, so that they can take an innovative and intelligent approach to create a competitive advantage in tourism and make destinations competitive. Increase. This study seeks to identify and present a model in which the mechanism of intelligent impact on the competitiveness of urban tourism destinations in Iran is explained; For this purpose, in order to create a deep understanding of the dimensions, factors and how intelligence has an impact on competitiveness in urban tourism destinations, a quantitative approach was adopted and two research stages were developed. In the first stage, with the method of archival data analysis, the previous researches are collected and combined and the components and indicators of measuring the intelligence and competitiveness of tourist destinations are determined and the findings are validated using the opinion of tourism experts. شد. In the second stage, using the structural equation modeling method and a questionnaire, the effect of intelligence on the competitiveness of tourist destinations was measured based on the opinion of experts at the level of twelve selected urban destinations and the proposed model was approved. The results showed that according to the research model, intelligence affects the competitiveness of urban tourism destinations and intelligence as a whole has been able to predict 88% of changes in the competitiveness of urban tourism destinations. Presenting a model for influencing intelligence on competitiveness, determining the components and indicators of intelligence and competitiveness of urban tourism destinations, have been the distinguishing features of this research compared to previous researches.