Abstract:
در این پژوهش، بهمنظور شناسایی راهکارهای تابآور نمودن زنجیره تأمین حملونقل کالا، 14 شاخص برای قابلیت لجستیک و 13 شاخص برای ریسک از روش تحلیل عاملی بهدست آمد. پرسشنامه قابلیت لجستیک توسط مشتریان و پرسشنامه ریسک توسط مدیران و کارکنان شرکتهای حملونقل پاسخ داده شد. شش عامل در متغیر قابلیت لجستیک و پنج عامل در متغیر ریسک از روش تحلیل عاملی، کشف و نامگذاری شدند. همبستگی کانونی بین شاخصها از طریق نرمافزار SPSS تحلیل شد. یافتههای حاصل از تحلیل همبستگی کانونی نشان میدهد که ترکیب خطی مناسب و همبستگی معناداری بین متغیر قابلیت لجستیک و متغیر ریسک وجود دارد و در ضریب کانونی اول، میزان واریانس81 درصد و در ضریب کانونی دوم، واریانس 78 درصد بین دو ترکیب خطی کانونی بهدست آمد. نتایج نشان میدهد که شاخصهای ریسک میتوانند تا 2/13 درصد، باعث تغییرات در قابلیت لجستیک شوند و شاخصهای قابلیت لجستیک هم میتوانند تا 8/16 درصد در متغیر ریسک تغییر ایجاد کنند؛ همچنین شاخصهای بیمه و تضمین ایمنی و تحویل بهموقع کالا، بیشترین تأثیر را در بهبود قابلیت لجستیک دارند و شاخصهای تأخیرات ناوگان و مشکلات تهیه سوخت ناوگان حملونقل، بیشترین تأثیر را در افزایش ریسک دارند.
In this study, to find supply chain resilience strategies, 14 indicators for logistics capability and 13 indicators for risk were achieved from factor analysis. The logistics capability questionnaire was filled by customers, and the risk questionnaire was answered by managers and employees of transport companies. Six factors for the logistics capability and five factors for the risk were detected through factor analysis. Indicators were analyzed by canonical correlation using SPSS software. Findings from the canonical correlation analysis show a suitable linear combination and a significant correlation between the logistics capability and risk variables. In the first canonical coefficient, the amount of variance was 81%, and in the second canonical coefficient of variance, 78% was obtained between two canonical linear combinations. The results show that risk indices can cause changes in logistics capability up to 13.2%, and logistics capability indices can change up to 16.8% in the risk variable. Moreover, insurance and safety guarantee indicators and timely delivery of goods have the greatest impact on improving logistics, and fleet delays and fuel supply problems of the transport fleet have the greatest impact on increasing risk.