Abstract:
از دید نشانهشناسان، ما در دنیایی از نشانههای کلامی و غیرکلامی زندگی میکنیم که در انتقال و بازنمایی اغراض آدمی تأثیرگذار هستند. در علم نشانهشناسی، این نشانهها که به واسطۀ وجود رمزگانها، و روابط علی و معلولی معنادار شدهاند، بررسی میشوند. دانیل چندلر با نظریۀ رمزگانهای پنج گانۀ خود توانست زوایای جدیدی از این علم را تشریح کند. در شعر معاصر فارسی، احمد شاملو در مجموعۀ هوای تازه بسیاری از نشانههای کلامی و غیرکلامی را به کار گرفته است تا مضامین متعددی از جمله عشق را تبیین کند. در شعر او، عشق صرفاً پدیدهای جسمانی و مرتبط با ویژگیهای زیستی آدمی نیست و خوشههای معنایی متنوعی دارد. در ادبیات کُردی نیز شیرکو بیکس، عشق را دقیقاً به مثابۀ مفهومی رمزگانی در سرودههایش به کار گرفته که در ورای ابعاد رمزی آن، کلیتی از روابط انسانی، اجتماعی و حتی سیاسی را به وسیله آن، بازآفرینی نموده است. بازخوانی این معانی و منظورشناسی اغراض شاملو و بیکس از طریق کاربست نظریۀ چندلر امکانپذیر میشود. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد شاملو و بیکس با ذکر نشانههایی صریح و ضمنی در متن اشعار، عشق را به عنوان پدیدهای چندبعدی مطرح کرده و موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را با آن گره زدهاند. این نوآوری که هر یک از این شاعران به آن نائل شده است، در تأویلی شدن سرودههای عاشقانهاشان در مجموعههای هوای تازه و آینههای کوچک مؤثر بوده است.
From the point of view of semioticians, we live in a world of verbal and non-verbal signs that are effective in conveying and representing human intentions. In semiotics, these signs, which are made meaningful by the existence of cryptocurrencies and causal relations, are examined. Daniel Chandler was able to explain new aspects of this science with his theory of the five cryptocurrencies. In contemporary Persian poetry, Ahmad Shamloo has used many verbal and non-verbal cues in his collection of Fresh Air to explain various concepts, including love. In his poetry, love is not just a physical phenomenon related to human biological characteristics and has various semantic clusters. In Kurdish literature, too, Sherko Bekas uses love precisely as a cryptic concept in his poems, which, beyond its symbolic dimensions, recreates a whole of human, social and even political relations. The reinterpretation of these meanings and the semantics of Shamloo and Bekas intentions is possible through the application of Chandler's theory. The results of the present study show that Shamloo and Bekas, by mentioning explicit and implicit signs in the text of the poems, have introduced love as a multidimensional phenomenon and have linked social, political and cultural issues with it. This innovation, achieved by each of these poets, has been effective in interpreting their love poems in fresh air collections and small mirrors.