Abstract:
انجمنهای زادگاهی نهادهایی مردمی و خود جوش هستند که مهاجرانی که از روستا به شهر مهاجرت میکنند به واسطه سرمایه اجتماعی بالا در آنها به تشکیل یک اجتماع محلی در قالب انجمن زادگاهی اقدام میکنند. که در ایران نمونه موفق آن انجمن زادگاهی دریانیهای تهران است، که در زمینه ایجاد اشتغال و کارآفرینی در تهران به عنوان مقصد و در دریان به عنوان مبدأ بسیار موفق عمل کردهاند. بنابراین هدف از تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی انجمن زادگاهی دریانیها است. روش پژوهش حاضر روش تحقیق کیفی از نوع قومنگاری با نمونهگیری هدفمند است که از طریق ابزارهای مشاهده و مصاحبه عمیق صورت گرفته است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که 6 مقوله در توسعه کارآفرینی این انجمنها مؤثر بوده است که این مقولات شامل عوامل شخصیتی- روانشناختی، گرایشهای کارآفرینانه، عوامل زمینهای- جمعیتشناختی، سرمایه اجتماعی، سرمایه نمادین و کارآفرینی اجتماعی است. هر کدام از مقولات با استناد به متن مصاحبههای صورت گرفته در قسمت یافتهها تشریح شدهاند.
Hometown associations refer to spontaneous public organizations that immigrants who migrate from villages to cities- due to the high social capital- establish a local community in format of hometown association. One successful example of the hometown association in Iran is the “Daryani-s” in Tehran which have been very successful in providing employment and entrepreneurship in Tehran as the destination and in “Daryan” as the origin. Therefore, the purpose of the present study is to identify the factors affecting the development of entrepreneurship of Daryani-s’ hometown association. This research method is a qualitative research method of ethnographic type with purposeful sampling, which was done through the tools of observation and in-depth interview. The findings of the research indicate that 6 categories have been effective in the development of entrepreneurship in these associations, which include personality-psychological factors, entrepreneurial tendencies, contextual-demographic factors, social capital, symbolic capital and social entrepreneurship. Each of the categories are explained in the findings section with reference to the text of the interviews.