Abstract:
تحقیق حاضر با روش تحلیل محتوا به پاسخ شبهه تاثیرپذیری احکام قرآن از آداب و رسوم عربی، با محوریت شبهات کتاب «نقد قرآن» دکتر سها، میپردازد. بررسیها نشان میدهد قرآن در مواجهه با عناصر فرهنگی عرب عصر نزول، انتخابگر و فعال عمل کرده است؛ عناصر فرهنگی معارض با ارزشهای انسانی یا اصول قرآنی را انکار نمود، عناصری که آمیزهای از حق و باطل بود را اصلاح کرد و اندک عناصر فرهنگی مثبت که معمولا هم ریشه در ادیان الهی سابق داشت، را مورد امضا و تایید قرار داد که این عملکرد خود دلیل بر استقلال و عدم تاثیرپذیری قرآن از محیط میباشد. مواردی که در کتاب نقد قرآن به عنوان نمونهای از تاثیرپذیری احکام قرآن از آداب و رسوم عربی معرفی شده، سندی گویا بر استقلال قرآن است چرا که قرآن در زمینه ماههای حرام، برده داری، احکام مربوط به زنان و نحوه برخورد با دشمنان، وضعیت اسفبار قبل از اسلام را با احکام حکیمانه اش اصلاح کرد و سامان بخشید.
Machine summary:
بررسي ها نشان مـيدهـد قـرآن در مواجهه با عناصر فرهنگي عرب عصر نزول ، انتخابگر و فعال عمل کرده اسـت ؛ عناصـر فرهنگـي معارض با ارزش هاي انساني يا اصول قرآني را انکار نمود، عناصري که آميزه اي از حق و باطـل بـود را اصلاح کرد و اندک عناصر فرهنگي مثبت که معمولا هم ريشه در اديان الهـي سـابق داشـت ، را مورد امضا و تأييد قرار داد که اين عملکرد خـود دليـل بـر اسـتقلال و عـدم تأثيرپـذيري قـرآن از محيط ميباشد.
مواردي که در کتاب نقد قرآن به عنوان نمونـه اي از تأثيرپـذيري احکـام قـرآن از آداب و رسوم عربي معرفي شده ، سندي گويا بـر اسـتقلال قـرآن اسـت چـرا کـه قـرآن در زمينـه ماه هاي حرام ، برده داري ، احکام مربوط به زنان و نحوه برخورد با دشمنان ، وضعيت اسفبار قبـل از اسلام را با احکام حکيمانه اش اصلاح کرد و سامان بخشيد.
يکي از شبهات مطرح در فصل اول اين کتاب ، محيط زدگي قرآن اسـت کـه نويسـنده چندين دليل براي آن ذکر ميکنـد، ماننـد تأثيرپـذيري احکـام قـرآن از آداب و رسـوم عربي، يا اينکه بخش زيادي از آيات در پاسخ به حوادث روزمـره مکـه و مدينـه نـازل شده است و يا تأثيرپذيري قرآن از علوم رايج زمان نزول که براي هر کـدام نيـز مثـالي مطرح کرده است .
نخستين اقدام پيامبر اسلام در مبارزه با نظام ريشه دار و کهن بـرده داري را بايـد ايجـاد زمينه سازي فکري اعتقادي و فرهنگي در اين باره دانست ؛ يعني همان چيزي کـه در آمـوزه هاي نخستين اسلام و در سوره هاي مکي قرآن متبلور است .