Abstract:
مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش ابعاد سبک تدریس ادراک شده در پیش بینی توانمندسازی روانشناختی و پیوند با مدرسه دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهرستان هیرمند انجام شد. در این مطالعه توصیفی- همبستگی با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی، تعداد 206 نفر پسر و 143 نفر دختر انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سبک تدریس (بلومنت و همکاران، 1988)، توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر، 1998) و پیوند با مدرسه (رضایی شریف و همکاران، 1393) استفاده شد. داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نرم افزار SPSS نسخه 24 برای تحلیل داده ها استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد که ابعاد سه گانه سبک تدریس، در مجموع 41 درصد از تغییرات پیوند با مدرسه دانشآموزان را پیشبینی کردهاند. بعلاوه تنها دو بعد ساختار و حمایت از خودمختاری به عنوان پیش بین توانمندسازی شناسایی شدند. این دو بعد سبک تدریس در مجموع توانستند، 8/34 درصد مولفه توانمندسازی را در میان دانش آموزان نمونه مورد بررسی شناسایی نمایند. در این مطالعه، قوی ترین پیش بینی کننده برای مولفه پیوند با مدرسه و نیز توانمندسازی بعد ساختار سبک تدریس بود.
The present study was conducted with the aim of determining the role of perceived teaching style dimensions in predicting psychological empowerment and connection with the school of students of the first secondary level of Hirmand city. In this descriptive-correlational study, 206 boys and 143 girls were selected using the stratified random sampling method. In order to collect data, questionnaires of teaching style (Blument et al., 1988), psychological empowerment (Spritzer, 1998) and connection with school (Rezaee Sharif et al., 2013) were used. Data were analyzed using descriptive statistics and regression analysis. SPSS version 24 software was used for data analysis. The data analysis showed that the three dimensions of teaching style predicted 41% of the changes in students' connection with the school. In addition, only two dimensions of structure and autonomy support were identified as predictors of empowerment. In total, these two dimensions of teaching style were able to identify 34.8 percent of the empowerment component among the sampled students. In this study, the strongest predictor for the component of connection with the school and empowerment was the structure dimension of teaching style
Machine summary:
نقش ابعاد سبک تدريس ادراک شده در پيش بيني توانمندسازي روانشناختي و پيوند با مدرسه دانش آموزان حميدعليصوفي ١ | افسانه مرزيه ٢ | عبدالوهاب پورقاز 3 ١.
نقش ابعاد سبک تدريس ادراک شده در پيش بيني توانمندسازي روانشناختي و پيوند با مدرسه دانش آموزان .
همچنين به منظور بررسي اين مساله که کدام يک از ابعاد سبک تدريس ادراک شده (حمايت خودمختاري ، ساختار، درگيري ) ميتواند پيوند با مدرسه دانش آموزان و همچنين توانمندسازي روانشناختي آن را پيش بيني کند، از رگرسيون خطي استفاده شد.
نتايج جدول ٢ نشان دهنده اين است که از بين ابعاد سبک تدريس ، بعد ساختار بيشترين نقش پيش بيني کنندگي را در پيوند با مدرسه دانش آموزان بر عهده دارد جدول ٢.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف تعيين نقش ابعاد سبک تدريس ادراکشده در پيش بيني توانمندسازي روانشناختي و پيوند با مدرسه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول شهرستان هيرمند انجام گرفت .
در اين مطالعه ، قويترين پيش بيني کننده براي مؤلفه پيوند با مدرسه و نيز توانمندسازي بعد ساختار سبک تدريس بود نتايج به دست آمده از مطالعه حاضر درباره توان پيش بيني کنندگي پيوند با مدرسه توسط مؤلفه هاي سه گانه سبک تدريس با يافته هاي مطالعه کيخا و همکاران (١٣٩٧) که نشان دادند بين ابعاد درگيري، خودمختاري و بعد ساختار سبک تدريس با انگيزش تحصيلي و درگيري تحصيلي دانش آموزان رابطه معناداري وجود دارد، همسو ميباشد.
Teacher as social context: A measure of student perceptions of teacher provision of involvement, structure, and autonomy support (Vol. 102).