Abstract:
این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر خودپنداره تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان انجام گرفت. روش انجام تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیش-آزمون- پس آزمون بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان مقطع متوسطه مشغول به تحصیل شهر زاهدان در سال 991398 که تعداد 30 نفر به صورت داوطلبانه و هدفمند انتخاب و سپس به صورت تصادفی و همتا به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه خودپنداره تحصیلی (یسن چن، 2004) و پرسشنامه اضطراب امتحان (فریدمن و بنداس جاکوب، 1997) می باشد. روایی این تحقیق از نوع محتوایی و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه خودپنداره تحصیلی 92/0 و پرسشنامه اضطراب امتحان 90/0 برآورد گردید. نتایج نشان داد آموزش مثبت اندیشی بر اضطراب امتحان و مولفه های آن در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان موثر است. همچنین آموزش مثبت اندیشی بر خودپنداره تحصیلی و مولفه های آن در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان اثربخش بوده است. نتایج آزمونt تک نمونه نیز بیانگر این بود که میزان اضطراب امتحان و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان در سطح مطلوبی است.
The aim of this study is to investigate the effectiveness of positive thinking training on academic self-concept and test anxiety of high school students of Zahedan. The research method was quasi-experimental pre –test and post -test. The statistical population of this study includes high school students studying in Zahedan in the year 1398-99, in which 30 subjects were selected voluntarily and purposefully and then they divided into two experimental and control groups. The research tools are the academic self-concept (Yesen, Chen, 2004) and the exam anxiety questionnaire (Fridman and Bendas- Jakoob, 1997). The validity of this research was content and reliability was estimated using Cronbach's alpha coefficient for the self-concept questionnaire of 0.92 and test anxiety questionnaire of 0.90. For statistical analysis of data from frequency, percentage, mean and standard deviation and also for testing research questions from single sample t test, univariate analysis of covariance and multivariate analysis of covariance using SPSS-25 software, statistical analysis was performed on the data. The results demonstrated that positive thinking training is effective on test anxiety and its components in high school students of Zahedan. Furthermore, teaching positive thinking has been effective on academic self-concept and its components in high school students of Zahedan. The results of one-sample t-test also indicated that the rate and level of test anxiety and self-concept of high school students of Zahedan is at a desirable level.
Machine summary:
بر اين اساس و با توجه به بالا بودن ميانگين نمرات گروه آزمايش در پس آزمون ، ميتوان نتيجه گرفت که آموزش مثبت انديشي در اضطراب امتحان دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان مؤثر بوده است .
بر اين اساس و با توجه به بالا بودن ميانگين نمرات 119 2 گروه آزمايش در پس آزمون ، ميتوان نتيجه گرفت که آموزش مثبت انديشي در خودپنداره تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان مؤثر بوده است .
با توجه به بالا بودن ميانگين نمرات گروه آزمايش در پس آزمون ، مي توان نتيجه گرفت که آموزش مثبت انديشي در اضطراب امتحان دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان مؤثر بوده است .
همچنين به منظور بررسي تأثير آموزش مثبت انديشي در مؤلفه هاي اضطراب امتحان دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان ، از آزمون تحليل کواريانس چندمتغيره استفاده شد.
با توجه به بالاتر بودن ميانگين نمرات افراد گروه آزمايش در مرحله پس آزمون و اندازه اثر آموزش مثبت انديشي بر مؤلفه هـاي خودپنـداره تحصـيلي ميتوان نتيجه گرفت که آموزش مثبت انديشي در مؤلفه هاي خودپنداره تحصيلي دانش آموزان مقطـع متوسطه شهر زاهدان تأثير داشته است .
جهت تحليل اين سؤال از آزمون t تک نمونه استفاده گرديد که 129 1 2 نتايج نشان داد ميزان اضطراب امتحان و مؤلفه هاي آن (تحقير اجتماعي، خطاي شناختي و تنيدگي) در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان در سطح مطلوبي ميباشد.
Furthermore, teaching positive thinking has been effective on academic self-concept and its components in high school students of Zahedan.
Keywords: positive thinking training, exam anxiety, student's academic self-concept 135