Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازی های توجه بر عملکرد خواندن دانش آموزان دختر با نارساخوانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر اصفهان بودند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزان دختر پایه سوم با نارساخوانی بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نفر) تقسیم شدند. عملکرد خواندن هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از آزمون خواندن و نارساخوانی نما کرمی نوری و مرادی(1384) ارزیابی شد. گروه آزمایش برنامه مداخله بازی های توجه را به مدت 12 جلسه دریافت کردند در حالی که به گروه کنترل این مداخله ارایه نشد. آزمون تحلیل کواریانس یک متغیره برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که مداخله بازی های توجه منجر به بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان دختر با نارساخوانی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. با توجه به یافته های این پژوهش، مداخله بازی های توجه بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان دختر با نارساخوانی تاثیر دارد. بنابراین پیشنهاد می شود از بازی های توجه در جهت بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان با نارساخوانی استفاده شود.
Machine summary:
نتايج نشان داد که مداخله بازيهاي توجه منجر به بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان دختر با نارساخواني گروه آزمايش در مقايسه با گروه کنترل شده است .
Hallahan, Pullen, Kauffman, & Badar 13.
Solan, Shelley, Ficarra, Silverman, Larson 20.
Lobier, Peyrin, Le Bas & Valdois 25.
Lallier, Tainturier, Dering, Donnadieu, Valdois & Thierry 29.
Facoetti, Lorusso, Paganoni, Umilta & Mascetti 31.
Gray, Chaban, Martinussen, Goldberg, Gotlieb, Kronitz, Hockenberry & Tannock بررسي کردند و به اين نتيجه رسيدند که افرادي که در گروه آموزش حافظه کاري قرار داشتند نسبت به گروه کنترل در وظايف مربوط به حافظه کاري و توجه پيشرفت بيشتري داشتند.
در اين بخش نخست اطلاعات توصيفي آزمودني ها ارايه شده است و سپس نتايج آزمون تحليل کوواريانس يک متغيره براي بررسي اثربخشي بازيهاي توجه بر عملکرد خواندن دانش آموزان دختر با نارساخواني ارائه شده است .
regression جدول ٥: نتايج آزمون تحليل کوواريانس براي گروه هاي آزمايش و کنترل در درک کلمات (به تصویر صفحه رجوع شود) ٥- بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف تعيين تأثير بازيهاي توجه بر عملکرد خواندن (خواندن کلمات ، درک متن و درک کلمات ) دانش آموزان دختر با نارساخواني انجام شد.
يافته هاي پژوهش نشان داد که بازيهاي توجه باعث بهبود خواندن کلمات دانش آموزان دختر با نارساخواني شده است .
همچنين يافته هاي اين پژوهش نشان داد که بازيهاي توجه بر بهبود درک کلمه در دانش آموزان با نارساخواني تأثير دارد.
Effectiveness of attention training based on Fletcher’s program, Delacato’s neuropsychological treatment, and computerized cognitive rehabilitation on executive functions in children with special learning disability.