Abstract:
انگیزش به فرآیندهایی مانند نیاز، شناخت، هیجان، و رویدادهای بیرونی گفته میشود که به رفتار، نیرو و جهت میدهند. انگیزش یکی از عوامل مهم و کلیدی در راستای یادگیری و آموزش در عرصه انتقال مطلب از طرف استاد است. با این اوصاف به نظر میرسد انگیزش یکی از مشکلترین و پیچیدهترین چالشهای پیش روی استادان امروزی است. در واقع پیچیدگی و تنوع آن باعث شده تا به یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز در مباحث علوم تربیتی تبدیل شود. اما بی انگیزشی برای مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه به صورت یک فراگیری نامحسوس و نامریی درآمده است. بنابراین از آنجاییکه یکی از مغفولترین عوامل در کارایی برنامههای آموزشی، انگیزش فراگیران میباشد و از سویی انسان در توسعه نقش کلیدی دارد و تحقق توسعه به دست انسان صورت میپذیرد، برطرف کردن نیازهای روحی و روانی افراد از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به بررسی و شناخت ابزارهای مربوط به فرایندهای طراحی انگیزشی در راستای تسهیل یادگیری و بهبود سیستم آموزشی در کشور بپردازیم.
Machine summary:
در شرایط فعلی سالانه مقدار زیادی از بودجه کشور صرف آموزش و پرورش نیروی انسانی سازمان های مختلف میگردد، از طرف دیگر بر اساس مشاهدات اولیه به نظر میرسد انگیزش یادگیری دانشجویان در سطح پایینی قرار دارد (سیدجوادین ، ١٣٨١) که دلایل این امر شامل نقش استاد در کلاس ، استرس سرکلاس ، فن بیان ضعیف استاد، عدم مثال های متنوع در کلاس 1 (نبوی و صفوی، ١٣٩٠)، عدم انتخاب و به کار گیری روش های آموزش مناسب (تامپسون و تیلدن ، ٢٠٠٩)، ناهمخوانی محتوا با اهداف تعیین شده است (ذبیحی و عرفانیان خانزاده ، ١٣٨٩).
نظریه طراحی انگیزشی بر این نکته که مواد آموزشی باید با افزایش توجه ، ارتباط ، اطمینان و رضایت فراگیران برای طراحی آموزشی که تضمین تداوم انگیزه و یادگیری (کلر، 1 Lennartsson 2 Chalak 3 Kassaian 4 Wlodkowski 5 Brophy 6 Ying- hu ١٩٨٣، ١٩٨٧) پیکر بندی شده است ، تاکید می کند (به نقل از بالابان ، ٢٠٠٨).
بخش پنجم : بررسی الگوهای انگیرشی در راستای تسهیل یادگیری 2 بند اول : الگوی زمان پیوستار ولدوسکی ٣(١٩٨٤) یک رویکرد جامع را ایجاد نمود که برای انگیزش به کار گرفته میشود(کلر، ٢٠١٠) و شکلی از راهنمایی برای توسعه آموزش و دستاوردی برای روش ارائه مناسب به فراگیران می باشد.
بنابراین ، الگوی ARCS به طور گسترده برای تولید مواد آموزشی با توجه به ارتباط آن با نظریه های انگیزش یادگیری، طراحی آموزشی و توسعه فرایندهای آموزشی استفاده شده است .