Abstract:
سیستمهای اطلاعاتی یکی از سیستمهای مبتنی بر کامپیوتر است که اطلاعات مورد نیاز مدیران مدارس استثنایی را برای تصمیم گیری در اختیار آنان قرار می دهد. وجود چنین سیستمی باید اطلاعات را متنناسب با خواستههای مدیران مدارس ارایه نماید. هدف از پژوهش حاضر دستیابی به مدلی است که معرفی سیستمهایی می باشد که از تصمیم گیری مدیران مدارس حمایت می کند. روش پژوهش حاضر روش کیفی از نوع تحلیل محتوا بوده و اطلاعات تحقیقی از طریق بررسی شواهد، منابع و اسناد کتابخانه ای، اطلاعات شبکههای اینترنتی و مصاحبه با مدیران مدارس استثنایی گردآوری شده است. ابزار این پژوهش مصاحبه می باشد. جامعه آماری در پژوهش حاضر کلیه مدیران مدارس استثنایی استان اصفهان می باشد. برای تعیین نمونه پژوهش حاضر، مصاحبه با مدیران تا جایی ادامه پیدا کرد که داده های پژوهش به حد اشباع رسید. برای تجزیه و تحلیل یافته ها نیز از روش تحلیل محتوا و مصاحبه استفاده گردید. در ادامه نتایجه بدست امده مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. موفقیتهای ایجاد شده در تصمیم گیری مدارس استثنایی وابستگی زیادی در بکارگیری به موقع از دادهها و اطلاعات موجود در سیستمهای اطلاعاتی می باشد.
Machine summary:
سایمون معتقد است که مدیران کاری جز تصمیم گیری ندارند و مدیریت را مترادف با تصمیم گیری میداند؛ با توجه به این گفته باید توجه کرد که اساس تصمیم گیری اطلاعات است و لذا مدیران نیاز به سیستم های اطلاعاتی دارند که اطلاعات مناسب و به موقع را برای تصمیم گیری مناسب در اختیار آنها قرار دهد(صرافیزاده ، ١٣٨٦).
1De Alwis 2Higgins 3Ranisavljević 4Spasić 5Mladenović-Ranisavljević باتوجه به چالش های پیش امده در مدیریت سازمان ها، امروزه مدیران به این نتیجه رسیده اند که هدایت صحیح سازمان های پراکنده از نظر جغرافیایی، برقراری و حفظ رابطه مناسب با عرضه کنندگان و توزیع کنندگان ، ارائه کالا و خدمات بصورت ٢٣ ساعته در محیط های ملی و بین المللی، تهیه گزارش های مورد نیاز محلی و بین المللی صرفا با استفاده از سیستم های اطلاعاتی قدرتمند و قابل اطمینان میسر اشت (لادون ، لادون و هرمزی، ١٣٨٤).
سیستم اطلاعات یکی از سیستم های مبتنی بر کامپیوتر است که اطلاعات مورد نیاز مدیران را برای تصمیم - گیری در اختیار آنان قرار می دهد(موفق ، ١٣٩٣).
همچنین به منظور دستیابی به اهداف فوق ، دو پرسش زیر مطرح شده است : ١-چه سیستم های اطلاعاتی برای حمایت از تصمیم گیری در سطوح مختلف نیازهای آموزشی لازم داریم (کلاس ، مدرسه ، ناحیه ، خانواده و محیط اجتماعی).
در مورد ارتباط بین سه مرحله الگوی تصمیم گیری سیمون که شامل آگاهی، طراحی، و انتخاب باید گفت که مرحله آگاهی پرسش اول : ١-چه سیستم های اطلاعاتی برای حمایت از تصمیم گیری در سطوح مختلف نیازهای آموزشی لازم داریم (کلاس ، مدرسه ، ناحیه ، خانواده و محیط اجتماعی).