Abstract:
در شرایط تحریم های اقتصادی بر علیه ایران،حمایت شهروندان از تولید ملی نیازمند زمینه های اجتماعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.فرمایشات مقام معظم رهبری بهترین راهکار برای خروج از بن بسط اقتصادی است.در این تحقیق به بررسی رابطه بین انواع مشارکت های مردمی بر حمایت شهروندان از تولید ملی پرداخته ایم .جامعه آماری تحقیق،جمعیت 15 ساله و بالاتر شهر کرمان و تعداد نمونه تحقیق برابر با 400 نفر می باشد که با استفاده از روش های تلفیقی نمونه گیری خوشه ای،طبقه بندی شده متناسب با جنس و سن و سیستماتیک،استفاده شده است.چارچوب نظری تحقیق با تلفیق نظریات اقتصادی و جامعه شناسی همراه بوده و از نظریات رومر و جونز استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که حمایت شهروندان از تولیدات ملی، تحت تاثیر مشارکت اجتماعی،هویت حمایتی،شبکه های مجازی و مشارکت حمایتی قرار دارد.این رابطه به گونه ای است که هویت حمایتی بیشترین تاثیر(در حدود 30/0)را بر حمایت شهروندان از تولید ملی دارد.این امر درحالی است که این متغیر خود تحت تاثیر اثر شبکه های حمایتی مجازی(تاثیری در حدود 14/0) است.دیگر نتایج تحقیق حاکی از آن است که مذهب و عقاید و باورهای دینی شهروندان مبتنی بر اسلام ناب محمدی،مهمترین عامل ایجاد گرایشات مشارکتی در جهت حمایت از تولید ملی محسوب می شود.
In the context of economic sanctions against Iran, the support of citizens for national production requires social contexts that must be considered.The words of the Iranian leader are the best way out of this economic situation..This study, we paid examines the relationship between various types of popular participation and citizens support of national production. Research population consisted of all residents of Kerman who were 15 years old and above of which 400 individuals were selected through multi-stage cluster and quota sampling technique. Theoretical framework research is combining economic theory with sociological theory. We have used Jones and Roemer theories. The results show that citizens support of national production, Dependent to social participation, identity protection, virtual networks and protection participation. Identity protection had been greatest impact (0.30) on citizen's support of national production. While this variable is dependent on virtual networks support (0.14).others result shows that religion and Islamic beliefs influence on Attitudes of partnership in support of national production.
Machine summary:
نتايج تحقيق حاکي از آن است که حمايت شــهروندان از توليدات ملي ، تحت تأثير مشــارکت اجتماعــي ، هويت حمايتي ، شبکه هاي مجازي و مشارکت حمايتي قرار دارد.
ســؤال اصلي تحقيق اين اســت که چه رابطه اي بين مشــارکت هاي اجتماعي شهروندان و حمايت از توليد ملي در راســتاي فرمايشــات مقام معظم رهبري وجــود دارد؟ تلاشهاي ايران در جهت دســتيابي به توافق هسته اي و شرايط پيش آمده و اعمال تحريم هاي ظالمانه عليه ايران، مســير جامعه را با بحران اقتصادي مواجه ساخت .
به همين علت ، اين تحقيق تلاش مي نمايد تا رابطه ي ميان انواع ســطوع مشارکت مردمي و حمايت از توليدات ملي را مورد بررسي قرار داده تا بدين وسيله ، گامي علمي در جهت تبيين و اجراي فرمايشات مقام معظم رهبري برداشته شود.
لذا تلاش شده اســت تا با تبيين علمي از فرمايشــات مقام معظم رهبري درخصوص حمايت از توليد ملي و با توجه به نقش مشــارکت هاي اجتماعي شهروندان مطالب ارائه شود.
نوآوري تحقيق پيش رو نســبت به تحقيقات پيشــين در اين موضوع که نگاهي بين رشته اي به بستر مورد مطالعه دارد و تلاش نموده اســت تا بســترهاي اجتماعي را مشخص ساخته و مورد بررسي قرار دهد تا نشان دهد، اين عوامل مي تواند در جهت تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري در حمايت از توليد ملي ، زمينه ساز حمايت شهروندان در کشور از توليدات ملي و داخلي باشد.
اما تأثير اين شــبکه هاي مجازي طبق نتايج حاصل از مدل بسيار قوي است (در حدود ۰/۱۹)، پس توجه و استفاده از فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي مي تواند گام مؤثري در جهت حمايت شهروندان از توليدات ملي باشد.