Abstract:
با روی کار آمدن دودمان صفوی و فرمانروائی شاه اسماعیل یکم معمار مذهب شیعه در ایران، پادشاهان صفوی در بازسازی و گسترش ساختمان و بویژه تزئینات آن تلاش بسیار نموده اند. هنگامی که در سال ٩١٤ هجری برابر با ١٥٠٨ میلادی شاه اسماعیل برای نیایش به بارگاه رفت صندوقی ساخته شده با تزیینات خاتم بر روی آرامگاه گذاشت و با طلا و آئینه کاری رواق ها و سنگ فرش مرمر، در آنجا قالی های گران بها فرش کرد.
With the establishment of the Safavid dynasty and the reign of Shah Ismail I, an architect of the
Shiite religion in Iran, the Safavid kings have made great efforts in the reconstruction and
expansion of the building and especially its decorations. When in the year 914 Hijri equal to
1508 AD, Shah Ismail went to the court to pray, he placed a box made with Khatam decorations
on the tomb and covered it with expensive carpets with gold and mirrorwork of porticoes and
marble pavements.
Machine summary:
اما پس از آن با رد پائي از معماري صفوي و اشتياق معماران آن روزگار به ساختمان بارگاه حسين در کربلا به اين نتيجه رسيدم که با ساز و کرناهاي برخي از پيشينه نگاران در مورد معماري اسلامي که از ديد آن ها معماري عربي است ، معماري بارگاه امام سوم شيعيان در کشور عربي عراق يک معماري کاملا ايراني است و نه تنها عراق بلکه ، رد پا و تاثير معماري ايران تا به امروز در کشورهاي خاورميانه از جمله يمن و لبنان و سوريه ديده مي شود و در هندوستان و اسپانيا نيز پژوهش ها اين حقيقت را برملا کرده است .
١ ٥٣ از آنجا که شاهان صفوي از شاه اسماعيل يکم بنيان گذار آن دودمان و معمار مذهب تشيع ، تاشاه سلطان حسين در نوآبادي ساختمان هاي مذهبي روزگاران پيش از صفوي تلاش مي کردند چرخش نماي ساختمان بارگاه حسين (ع) امام سوم شيعيان که به همراه ٧٢ تن از يارانش در ظهر عاشوراي سال ٦١ هجري برابر با ٦٨٠ ميلادي در جنگي نابرابر بدست فرمانده سپاه يزيد ابن معاويه دومين پادشاه دودمان اموي کشته و حاضر نشد با او بيعت کند، در درازناي تاريخ معماري بارگاهش بيشتر رنگ و بوي معماري صفوي به خود گرفت .
٥٤ (رجوع شود به تصویر صفحه) ٥٥ هر چند پس از تراژدي عاشورا ياران حسين (ع) بيشتر زير ذره بين و نگاه دشمنان خود بوده اند اما با نشانه هاي تاريخي پيداست که برخورد ها نتوانسته است آن ها را پراکنده کند و لجبازي هاي دشمن نه تنها افکار حسين (ع) بلکه نام او را نيز بر کاکل تاريخ کربلا برجسته کرد و در پي هر ويراني، پيروان او دوباره ساختمان ديگري بر آرامگاه حسين (ع) ساختند و با تزيينات و طلاکاري سعي در نشان دادن بارگاهي مجلل نمودند.