Abstract:
هدف: شناسایی موانع و چالشهایی که بر توسعه فروشگاههای برخط کتاب در ایران تأثیرگذار هستند. روششناسی: از رویکرد کیفی و روش "مایلز و هابرمن" در تحلیل دادههای کیفی استفاده شد. با شش نفر از مدیران بزرگترین فروشگاههای برخط کتاب در ایران مصاحبه شد، مصاحبهها پس از پیادهسازی در نرمافزار مَکس کیودا تجزیه و تحلیل و کدگذاری و در زمینههای موضوعی گستردهتر دستهبندی گردید. یافتهها: موانع و چالشهای توسعۀ فروشگاههای برخط کتاب در ایران در چهار گروه دستهبندی میشود. این چهار دسته عبارتاند از: زیرساختهای شبکهای، مسائل فرهنگی، مسائل عام صنعت نشر در ایران، و مسائلی که خاص فروشگاههاست. نتیجهگیری: مسائل زیرساختی و فرهنگی دو رکن اساسی در زمینه توسعه کتابفروشیهای برخط هستند.
Purpose: To study the barriers and challenges impacting development of online bookstores in Iran. Methodology: Through a qualitative approach and Miles and Huberman method for analyzing qualitative data, six managers of major online bookstores have been interviewed. The gathered data were analyzed and coded by MAXQDA software. Then, extracted codes categorized in major themes to address research questions. Results: Barriers and challenges for online bookstore development are fall into four main categories: network infrastructures, cultural issues, general issues of Iranian publishing industry and special issues of online bookstores. Conclusion: Cultural and infrastructural issues are two most vital factors in developing online bookstores.
Machine summary:
Forrester Research Inc. فروشگاههایی بود که کسب و کار برخط خود را راه اندازی کرد تنها در عرض چند سال ۵ استناد به م ۴ - پ ۱۰ (توضیح: بعد تعداد فروشگاههای برخط کتاب به سرعت افزایش یافت بسیاری از این فروشگاهها در ادامه مقاله مشارکت کننده با حرف «م» و پاراگراف توسط ناشران راه اندازی شدند که در توسعه این کسب و کار در کشور نقشی مهم داشته است.
مورد نظر در متن مصاحبه با حرف «پ» مشخص خواهد همان طور که اشاره شد در ایران با اینکه بیش از یک دهه است که روند فروشگاههای برخط شد برای مثال م ۴ - پ کتاب آغاز شده با این حال به نظر میرسد این فروشگاهها سهم اندکی از بازار توزیع کتاب ۱۰، یعنی استناد به پاراگراف شماره ۱۰ در متن مصاحبه را در اختیار داشته باشند به گفته یکی از مدیران فروشگاهها کمتر از ۲۰ درصد).
Soopramanien & Robertson توجه به اینکه پیشرفت چنین مجرایی برای توزیع کتاب میتواند در آینده صنعت نشر کشور تأثیر گذار باشد هنوز پژوهشی دانشگاهی با استفاده از دادههای تجربی در زمینه چگونگی توسعه این فروشگاهها و شناسایی مانع های احتمالی پیش روی آنها انجام نشده است.
Internet Shops: Winners of Online Book Market in Provinces.