Abstract:
هدف: بررسی مقوله ارتباط در فرایند اطلاعیابی براساس نظریه تغییر بنیادین در فضای مجازی است. روششناسی: با رویکر کیفی و استفاده از نظریه زمینهای دادههای مورد نیاز گردآوری شد. برای سنجش نظریه، جامعه آماری از میان دانشجویان کارشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز و با روش گلوله برفی نمونهگیری شد. برای تحلیل دادهها نیز نرمافزار مکسکیو.دی.ای. بهرهبرداری گردید. یافتهها: پس از سه مرحله کدگذاری باز، محوری، و انتخابی 9 طبقه مفهومی مرتبط به مقوله ارتباط در فرایند اطلاعیابی در بستر فضای مجازی شناسایی شد. این طبقات مفهومی عبارتاند از: ظرفیت و ویژگیهای فضای مجازی در راستای برقراری ارتباط، شبکه ارتباطی دانشجویان بههنگام اطلاعیابی در فضای مجازی، تأثیر فضای مجازی بر میزان اعتماد دانشجویان، نحوه بهاشتراکگذاری اطلاعات شخصی در فضای مجازی، چگونگی بهاشتراکگذاری احساسات درونی در فضای مجازی، تأثیر فضای مجازی بر میزان تمایل به انجام کارهای مشارکتی، نحوه استفاده از بستر فضای مجازی در انجام کارهای مشارکتی، نحوه حل مسئله بهصورت تیمی در فضای مجازی، و نحوۀ مواجهه با دیدگاههای متنوع. نتیجهگیری: دانشجویان برای اطلاعیابی علاقهمند به استفاده از ظرفیتهای ارتباطی فضای مجازی هستند؛ اما با چالشها و مخاطرات آن آشنایی کامل ندارند.
Purpose: Toinvestigate communication category in information-seeking process based on Radical Change Theory. Methodology: Qualitative approach, grounded theory. Population consist of BA students in education and psychology faculty of university of Tabriz, selected using snowball sampling. Data analysed using MaxQDA software. Results: Open, axial and selective coding revealed 9 conceptual categories related to communication in online information-seeking. The identified conceptual categories are capacity and characteristics of cyberspace as a medium of communication, students’ communication network while seeking information in cyberspace, the effect of cyberspace on students’ trust, the way of sharing personal information in cyberspace, the way of sharing inner feeling in cyberspace, the effect of cyberspace on willingness to do collaborative works, the way of applying cyberspace in collaborative works, problem-solving ways in cyberspace as a team and the way of encountering with variant point-of-views. Conclusion: Students are interested in communicative capacities of cyberspace in their information-seeking process. Although, they do not properly know its challenges and risks.
Machine summary:
Dresang, Gross, & Holt 1.
حال آنکه با کشف این تغییرات رفتاری میتوان الگوها و رویکردهای منحصر به فرد و جدید دانشجویان را در فضای دیجیتالی شناسایی کرد بر این اساس مسئله اساسی پژوهش، بررسی بعد ارتباط در فرایند اطلاع یابی در میان دانشجویانی است که به تازگی فرصت درک استفاده از فضای مجازی را به عنوان بستر جدید اطلاعاتی به دست آورده اند.
علت انتخاب دانشجویان جدیدالورود کشف میزان و چگونگی تغییر در ابعاد ارتباطی آنها در فرایند اطلاع یابی به دلیل ورود به محیط جدید اطلاعاتی دانشگاه است که در این خصوص بیشتر از فضای مجازی استفاده میکنند.
آشنایان اگر آنهایی که از قبل میشناسم باعث افزایش میشود و آنهایی که از قبل آشنایی ندارم نمیتوانم اعتماد کنم و اعتمادی به وجود نمی آید شرکت کنندگان ۱۴ ،۹ ۱۷ ،۱۶ ۲۱ ،۱۵ ۲۱ ،۱۳ ،۱۰ ۱۶ ،۱۱ ،۵ بررسی مقوله ارتباط در فرایند اطلاع یابی در فضای مجازی براساس نظریه تغییر بنیادین چنانکه یافته های جدول ۳ نشان میدهد دانشجویان در رویارویی با افراد در محیط مجازی از دو رویکرد اساسی تبعیت میکنند در رویکرد اول دانشجویان یا کلاً به همدیگر اعتمادی ندارند یا حداقل دربار اول تعامل، اعتماد لازم را ندارند و در نهایت بعضیها هیچ زمانی به همه افراد اعتماد کامل ندارند.
نتیجه گیری در این پژوهش مقوله ارتباط در فرایند اطلاع یابی با تأکید بر فضای مجازی در میان دانشجویان جدیدالورود بر پایه نظریه تغییر بنیادین در سانگ بررسی شد.