Abstract:
هدف: شناسائی تأثیرعوامل فرهنگی، آموزشی، و اجتماعی بر نگرش دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان به مطالعه و خواندن است. روش: 14 نفر از دختران دانشآموز دوره دوم مدارس استعدادهای درخشان شهر تبریز با نمونهگیری هدفمند در دسترس و گلولهبرفی در این مطالعه شرکت کردند. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و تحلیل شد. یافتهها: از لحاظ فرهنگی همراهی پدر و مادر در خواندن کتاب موردعلاقه در کودکی سبب بالارفتن مهارت حلمسئله در اطلاع یابی و نگرش مثبت به مطالعه و خواندن در سنین بالاتر میشود. از لحاظ آموزشی مطالعه و خواندن در مدارس استعدادهای درخشان به طور عمده به کتابهای درسی، کمک آموزشی یا المپیادی محدود است. در مدارس استعدادهای درخشان اغلب به کتابخانه اهمیت داده نمیشود. اکثر دانشآموزان اعلام کردند که برای مشاوره به کتابدار مراجعه نمیکنند. از لحاظ تأثیر عوامل اجتماعی، یافتهها نشان داد اکثر دانشآموزان نگرش خود را در خصوص مطالعه و خواندن، در دوران مدرسه و از طریق دوستان یا معلم بهدست میآورند.
Purpose: The aim of the research was investigating the impact of cultural, educational and social factors on attitudes of Tabriz Talent Students Schools towards reading and studying. Method: The population of the research was Tabriz Girly Talent students. The method of the research was qualitative and the sampling was done as purposeful, Convenience, and snowball. 14 students selected as sample and data gathered by semi-structured interview and analyzed and interpreted by Grounded Theory method. Conclusion: Findings of the research showed that lived experience of students in their childhood such as accompanying of parents in reading the child’s favorite books, cause to raising in information problem solving and positive attitude towards reading and studying in older ages. Investigating educational factors showed that usually studying and book reading in talent student's schools is mainly based on text, educational help or Olympiad books. Other research findings also showed that in these schools the library is often overlooked and most students say they do not refer to the librarian for advice. Finally, findings of the search from social factors showed that most Students gain insight into book reading and studying during school and through friends or teachers.
Machine summary:
عوامل مؤثر بر نگرش دختران دانش آموز مدارس استعدادهای درخشان در خصوص مطالعه و خواندن NASTINFO هاله پاشایی | رسول زوارقی افشین حمدی پور ۳ شهروز نعمتی هدف شناسائی تأثیر عوامل فرهنگی آموزشی و اجتماعی بر نگرش دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان به مطالعه و خواندن است.
۲ یافته های مرتبط با عوامل آموزشی (مدرسه) مؤلفه مقوله محل کتابخانه در زیر مقوله ها مناسب مدرسه نامناسب عوامل آموزشی (مدرسه) محل مطالعه کتب نبود توجه کافی غیر درسی در مدرسه دانش آموزان علاقه مند تأکید بیشتر بر کتب درسی تشویق معلمان به مطالعه کتب غیر درسی انگیزه استفاده از استفاده از کتب کمک آموزشی کتابخانه مدرسه استفاده از سالن مطالعه در دسترس بودن میزان استفاده از یک ساعت در هفته کتابخانه مدرسه بیش از یک ساعت در هفته کمتر از یک ساعت در هفته جدول ۳ تأثیر نظام آموزشی را بر نگرش دانش آموزان در خصوص مطالعه و خواندن نشان .
مؤلفه جدول ٤ یافته های مرتبط با عوامل آموزشی (معلم) مقوله زیر مقوله ها عوامل آموزشی (معلم) توصیه معلمان به استفاده از کتاب تشویق به استفاده از انواع منابع کتابخانه و کتابخانه در حد بسیارکم هیچ توصیه ای جدوله تأثیر کتابخانه را به عنوان یک مؤلفه آموزشی بر نگرش دانش آموزان در خصوص مطالعه و خواندن عرضه می کند.
عوامل مؤثر بر نگرش دختران دانش آموز مدارس استعدادهای درخشان در خصوص مطالعه و خواندن ه نظر دانش آموزان تنوع منابع وجود کتاب غیر درسی، و دسترسی مستقیم به قفسه می تواند مراجعه و استفاده از کتابخانه را بیشتر کند.