Abstract:
هدف: هدف این مقاله استخراج مولفههامؤلفههای اصلی مطلوبیت در خریداران کتابهای فارسی دانشگاهی.روششناسی: برای نیل به این هدف از روش پژوهش تحلیل محتوای توصیفی استفاده شده که گردآوری دادهها با استفاده از تحلیل محتوای متون و مصاحبه نیمه باز با 200 خریدار کتابهای دانشگاهی از سه ناشر دانشگاهی: سمت، مرکز نشر دانشگاهی، و دانشگاه تهران در مدت سه ماه (مهر – آذر 1394) انجام شد. یافتهها: یافته هااز نظر مصاحبهشوندگان سه مولفهمؤلفه نهایی: کیفیت محتوا، اعتبار کتاب، و نیاز اطلاعاتی؛ به عنوانبهعنوان مقولههای اصلی مطلوبیت شناخته میشوند. علاوه بر آن، اولین اولویت خریداران در اخذ تصمیم خرید، قیمت کتاب ، در نهایت اولویت هریک از مولفهها نسبت به دیگر مولفهها با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری براساس بار عاملی هر مولفه انجام شد و پس از آن به ترتیب به میزان عرضه کتاب، نیاز اطلاعاتی خریدار، کیفیت کتاب، اعتبار ناشر، و در نهایت، میزان تقاضا (جایگاه کتاب در سبد فرهنگی خانوار) برای هر کتاب است. بحث و نتیجهگیری: افزایش کیفیت کتابهای دانشگاهی و برقراری ارتباط بهتر و بیشتر میان سرفصلهای آموزشی دانشگاهها و کتابهای چاپشده میتواند تا حد زیادی خرید این کتابها را بهبود بخشد.
Purpose: To obtain chief elements of utility among Persian university book buyers. Methodology: Data gathered using semi-structured interviews with 200 book buyers from three university press of SAMT, Iran University Press (Markaz Nashre Daneshgahi) and University of Tehran press during a time span of three months and analyzed using content analysis. Results: First priority of customers while deciding what to buy is the price. Quality, validity and information need are the main categories. Conclusion: Increasing the quality of university books and making relevance between university curriculum and books will increase the purchase.
Machine summary:
یافته ها از نظر مصاحبه شوندگان سه مؤلفه کیفیت محتوا اعتبار کتاب و نیاز اطلاعاتی به عنوان مقوله های اصلی مطلوبیت شناخته میشوند علاوه بر آن اولین اولویت خریداران در اخذ تصمیم ،خرید قیمت کتاب و پس از آن به ترتیب به میزان عرضه کتاب نیاز اطلاعاتی خریدار کیفیت ،کتاب اعتبار ،ناشر و در نهایت میزان تقاضا جایگاه کتاب در سبد فرهنگی خانوار برای هر کتاب استنتیجه گیری افزایش کیفیت کتابهای دانشگاهی و برقراری ارتباط بهتر و بیشتر میان سرفصلهای آموزشی دانشگاهها و کتابهای چاپ شده میتواند تا حد زیادی خرید این کتابها را بهبود بخشد کلید واژه ها مطلوبیت کتاب دانشگاهی بازار کتاب خریدار کتاب عوامل ایجاد مطلوبیت در خریداران کتابهای دانشگاهی مهشید التماسی فاطمه فهیم نیا" محمد حسن زاده مریم ناخدا تاریخ دریافت: ٩٤/١٠/٠٦ تاریخ پذیرش: ٩٤/١١/٢٧ و دانش شناسی دانشگاه تهران (نویسنده مسئول) مقدمه اطلاعات همواره نقشی اساسی در تصمیم گیریهای ،اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داشته و خواهد داشت.
نتیجه گیری با توجه به مشکلاتی که بازار نشر در حال حاضر با آن مواجه است و بیشتر ناشران با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند یافتههای این پژوهش میتواند تا حدودی راهنمای ناشران و نویسندگان برای هرچه بهتر کردن محصولات خود باشد همانطور که اشاره شد چهار عامل قیمت درآمد، عرضه و تقاضا اجزای لاینفک نظریه مطلوبیت خریداران اطلاعات و در اینجا کتابهای دانشگاهی هستند ،اما علاوه بر این چهار عامل مؤلفه های دیگری نظیر نیاز اطلاعاتی که به عنوان عامل انگیزشی اصلی برای خرید کتابها در مصاحبه های انجام شده آمده است کیفیت محتوای کتب و اعتبار ناشران و نویسندگان نیز در افزایش مطلوبیت خریداران این کتابها نقش آفرین هستند.
Retrieved Nov 2015,1, default/files/biblio/Papers/information-markets-for-social-participation-in-public- policy-design-and-implementation.