Abstract:
Verbal signs or strains that are responsible for expressing the concept; especially the words that are synonymous and apparently imply a similar concept, are among the subjects considered by the text-researchers of the Qur’anic verses. In this regard, examining some words from the semantic network of science, jurisprudence, news, awareness, taste, insight and tact, which are used in the meaning of knowledge, require a semantic research. In this article, the description and analysis of some words from a semantic network of "ʿAllama", "Nabaʿ", "Anas" and "Adrī", are discussed. And the elegant use of these words and their fields of application have been explained with a comparative research and comparison of the cases of using these words that convey the meaning of awareness. One of the achievements of this research is that in seemingly synonymous words, the verbal stems of Anbāʼ, such as Anbaʿa, Nabbiʼ, Nabī, are used in news about occult important matters. And using words derived from "Dirāyat" such as "Adrī and Tadrī are in cases where it refers to spiritual matters and truths that cannot be realized with a glance or superficial attention. Therefore, the description or knowledge of facts such as "Ḥāqqah", "ʿAqabah" and "Laylat al-Qadr" are expressed with the expression "Adrīka" and they call the audience to thinking.
نشانه های کلامی یا سویههایی که عهده دار بیان مفهوم هستند؛
به ویژه کلماتی که در علوم قرانی از«نظاير»به شمار می روند
و یا مترادفند و به رغم اختلاف در لفظ، بر مفهومی متشابه
دلالت دارند، از موضوعات مورد توجه متن پژوهان ایات
قرانی است، در این باره بررسی واژگانی از شبکه معنایی علم،
فقه، نبا، تنبه، انس، بصیرت، درایت که با وجود تفاوت لفظی،
در معنای دانش و اگاهی به کار رفته اند پژوهشی معناشناسانه
میطلبد. در این نوشتار از رهگذر توصیف و تحلیل واژگانی
در شبکه معنایی«علم»،«نبا»،«انس» و «ادری»محور بحث
قرار گرفته و با پژوهشی تطبیقی و مقایسه موارد کاربست این
واژه ها، ظرافت معنایی و زمینه های کاربست انها بیان شده
است. از جمله دستاورد این پژوهش ان است که سویه های
کلامی«انبا،نبا،نبی»در اخبار از امور غیبی و موارد شایان
توجه به کار رفته است و کاربست کلمات مشتق از «درایت»از
قبیل «ادری،تدری»در مواردی است که به امور معنوی و
حقایقی اشاره دارد که با نگاهی اجمالی یا توجهی سطحی به
واقعیت ان پی برده نمیشود؛ از این رو، توصیف یا اگاهی از
حقایقی مانند«حاقه»،«عقبه»و «لیله القدر»با تعبیر»ادریک»
بیان شدهاند و مخاطب را به درنگ و تدبر فرامیخواند.