Abstract:
The present article studied the nature and foundations of the theory of "Three-layer interpretation of the Holy Qur’an". First, the theory is defined, consisting three layers: historical, trans-historical and modern. The historical layer is considered the same understanding of Hejaz Arab at the time of the Prophet (PBUH) as stated in the verses of the Qur'an. To understand such interpretation, one must refer to the promises of those people, some of which are the appearance and context of the verses, similar verses, the personality of the audience of the Qur'an, the events of that era, the culture and history of those people and the covenants. The trans-historical layer is also considered a knowledge that is common and accepted among all human races, which is achieved by abolishing the characteristics of the age and the revelation of the Qur'an. The modern layer is the adaptation of the problems, that needs and requirements of the present age to the same common and acceptable human knowledge. Some of the most important foundations of this theory that are discussed in this article are customary, spoken, gradual descent, historicity and marginalization on the one hand and the evolution of ethnic requirements and the need to resolve the apparent conflict between the Qur'an and science and modernity.
در مقاله حاضر، چیستی و مبانی نظریه «تفسیر سه لایهای قران کریم» بررسی شده است. نخست، نظریه تعریف شده و بر سه لایه تایخی، فراتاریخی و عصری مشتمل دانسته شده است. لایه تاریخی همان فهم عرب حجاز عصر پیامبر(ص) از ایات قران به شمار امده و اظهار شده است، برای شناخت چنان فهمی باید به معهودات ان مردم مراجعه کرد که برخی از انها، ظاهر و سیاق ایات، ایات مشابه، شخصیت مخاطبان قران، حوادث ان عصر و مصر، فرهنگ و تاریخ ان مردم و عهدین بر شمرده شده است. لایه فراتاریخی نیز عبارت از یک معرفتی دانسته شده است که میان همه اقوام بشری مشترک و مقبول باشد که با الغای خصوصیات عصر و مصر نزول قران به دست می اید. لایه عصری عبارت از تطبیق مسايل و حاجات و مقتضیات عصر حاضر بر همان معرفت مشترک و مقبول بشری حاصل می گردد. برخی از مهم ترین مبانی این نظریه که در این مقاله بدان پرداخته شده، عبارت از عرفی و گفتاری و تدریجی النزول و تاریخمندی و حاشیه بر متن بودن از یک سو و تطور مقتضیات قومی و ضرورت حل تعارض ظاهری میان قران و علم و مدرنیته است.