Abstract:
با توجه به اجتماعی بودن آدمی از لحاظ زمینه های بهنجاری و نابهنجاری رفتارها، مطالعه رفتاری فرد و شناخت اختلالات
رفتاری وی بسیار حائز اهمیت است. اختلالات رفتاری، یکی از مباحث مهم مطرح شده در علم روانشناسی بوده و تقریبا ۸۵
سال پیش وارد علم روانشناسی شده است که رفتارهای گوناگون افراطی، مزمن، انحرافی که گستره آن شامل اعمال تهاجمی یا
برانگیختگی ناگهانی، اعمال افسردهگونه و گوشهگیرانه میباشد و بروز آنها به دور از انتظار مشاهدهکننده است، بهطوری که
وی آرزوی توقف اینگونه رفتارها را دارددر پژوهش حاضر میزان اختلالات رفتاری بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی
شهرستان چگنی مورد بررسی قرار می گیرد. منظور از اختلالات رفتاری آن دسته از رفتارهایی است که از دیدگاه های
روانشناسی و جامعه شناسی بهنجار نمی باشد.هدف اصلی این مطالعه تعیین میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان چگنی در سال تحصیلی 1399- 1400 بوده است که به منظور تعیین درصد اختلالات رفتاری دانش آموزان دبستانی به تفکیک جنس و نوع اختلال، رابطه بین عواملی همانند میزان تحصیلات، وضعیت تحصیلی، سن و
جنس و اختلالات رفتاری مد نظر قرار گرفت. و نتایج حاصل از آزمونهای آماری نشان داد که میانگین اختلال رفتاری در
دانشآموزان مورد مطالعه در سطح پایینی قرار دارد. دستاورد پژوهش مورد مطالعه این شد که میانگین میزان شیوع
اختلالهای مذکو در پسران بیشتر از دختران است. میانگین میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانشآموزان پسر با میانگین 24,3 بیشتر از دانش آموزان دختر با میانگین 18,3 است.
Machine summary:
اختلالات رفتاری، یکی از مباحث مهم مطرح شده در علم روانشناسی بوده و تقریبا ۸۵ سال پیش وارد علم روانشناسی شده است که رفتارهای گوناگون افراطی، مزمن، انحرافی که گستره آن شامل اعمال تهاجمی یا برانگیختگی ناگهانی، اعمال افسردهگونه و گوشهگیرانه میباشد و بروز آنها به دور از انتظار مشاهدهکننده است، بهطوری که وی آرزوی توقف اینگونه رفتارها را دارددر پژوهش حاضر میزان اختلالات رفتاری بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان چگنی مورد بررسی قرار می گیرد.
(Gaoni, Black , Baldwin, 2008 )در همين راستا، اسمت و راتر(1998) گزارش کردهاند که از سال ۱۹۴۵ به بعد اختلالات رفتاري در نوجوانان و جوانان شيوع بيشتري يافته > (Burke,Loeber,Lahey,Rathouz,2015) (Mcmahon,1994) در بررسی های مختلف به صورت پایدار و هماهنگ نشان داد مشکلات رفتاری در دوران کودکی پیشبینی کننده افزایش احتمال ابتلاء به اختلالات روان پزشکی در دوران نوجوانی و بزرگسالی است.
(Amminger & pape, 1999) 183 کودک که دارای اختلال رفتاری بودند را به مدت 18 سال تحت نظر گرفتند و به این نتیجه رسیدند که بین اختلالات رفتاری در کودکی و ابتلا به روانپریشی در دوره بزرگسالی ارتباط وجود د - Fazel, Danesh, & Wheeler میزان شیوع اختلالات روانپزشکی در دوران کودکی و نوجوانی باتوجه به مراحل تکامل درسنین مختلف و نیزکشورهای مختلف، متفاوت است.
جدول (7) آمارههای توصیفی مربوط به وضعيت اختلال كمبود توجه دانشآموزان مورد مطالعه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ب- آزمون سوالات آیا میزان شیوع اختلالات رفتاری بین دانشآموزان دوره ابتدایی به تفکیک متغیرهای زمینهای(سن، جنس، پایه تحصیلی) تفاوت معنیداری دارد؟ 1.