Abstract:
زمینه و هدف: شاعر یا نویسنده با شکستن معیارهای زبانی روزمره و شناخته شده، زبان را از هنجار کلام عادی دور میکند و شکل و رنگ تازه ای به آن میبخشد؛ در چنین نمایی از شعر با هنجارگریزی روبرو میشویم. هنجارگریزی همانگونه که با تناسبهای تعیینکننده ای با سبکهای مختلف در ارتباط است، در شعر کودک هم مختصات ویژه ای پیدا میکند. شگرد هنجارگریزی برای آنکه زبان ادبی و شعر را هرچه بیشتر از زبان عادی و مکانیکی متمایز کند، نیازمند بهره گیری بیشتری از برجسته سازی و آشنایی زدایی است. جفری لیچ برای نخستین بار انواع هشتگانه ای برای هنجارگریزی تعیین نمود و تلاش کرد نشان دهد برجستگی متن و دور شدن از وضعیت خودکارشدگی متن در هشت سطح واژگانی، نحوی، آوایی، نوشتاری، معنایی، گویشی، سبکی و زمانی اتفاق میفتد. در این مقاله هنجارگریزی در شعر کودک بر پایۀ نظریۀ لیچ مورد بررسی قرار میگیرد.
روش مطالعه: روش این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی خواهد بود و روش گردآوری اطلاعات به شیوۀ کتابخانه ای، متکی به مطالعه و مقایسه است تا بنیاد های تبیین نظریه دریافت شود و سپس به تحلیل آنها پرداخته میشود.
یافته ها: در شعر کودک استفاده از واژه های کمکاربردتر زبان و یا واژه هایی که مناسب با لحن و زبان کودکانه ساخته شده اند از مصادیق هنجارگریزی واژگانی است. وقتی شاعر تلاش دارد ذهن مخاطب را از پیام بسمت متن متوجه کند، از انواع گستردۀ هنجارگریزی معنایی استفاده میکند. کودک هرچند درکی از آرایه های خیال انگیز ندارد، تصویرهای ذهنی حاصل از استعاره و تشبیه و... برایش جذاب و سرگرمکننده است. استفاده از واژگان گویشهای جغرافیایی سبب هنجارگریزی گویشی متن میشود، امّا این نوع هنجارگریزی در شعر کودک بسیار نادر است.
نتیجه گیری: مشخصترین و مناسبترین شکل هنجارگریزی سبکی در شعر کودک، استفاده از کلام عامیانه و محاوره است که کودک با این شکل زبان انس و آشنایی بیشتری دارد. هنجارگریزی زمانی در شعر کودک کمتر دیده میشود.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: By breaking the everyday and known language standards, the poet or writer takes the language away from the norm of normal speech and gives it a new shape and color; In such a view of the poem, we encounter deviation from the norm. Norm avoidance, as it is related to determining proportions with different styles, also finds special coordinates in children's poetry. In order to distinguish literary language and poetry from normal and mechanical language as much as possible, the norm-avoidance technique requires more use of highlighting and de-familiarization. Geoffrey Leach for the first time determined eight types of norm avoidance and tried to show that the prominence of the text and moving away from the automaticity of the text occurs at eight levels: lexical, syntactic, phonetic, written, semantic, dialectal, stylistic and temporal. In this article, norm deviation in children's poetry is examined based on Leach's theory.
METHODOLOGY: The method of this research will be descriptive-analytical, and the method of collecting information in a library-like manner relies on study and comparison to get the foundations of theory explanation and then analyze them.
FINDINGS: In children's poetry, the use of less commonly used words or words that are suitable for children's tone and language are examples of lexical deviation. When the poet is trying to direct the audience's mind from the message to the text, he uses a wide variety of semantic avoidance. Although the child does not understand imaginary arrays, the mental images resulting from metaphors and similes are attractive and entertaining for him. The use of words of geographical dialects causes the dialect deviation of the text, but this type of deviation is very rare in children's poetry.
CONCLUSION: The most specific and appropriate form of stylistic deviation in children's poetry is the use of colloquial and colloquial words, which the child is more familiar with. Abnormality of time is less seen in children's poetry.
Machine summary:
com ORIGINAL RESEARCH ARTICLE Norm deviation in children's poetry based on Leach's theory M.
In this article, norm deviation in children's poetry is examined based on Leach's theory.
CONCLUSION: The most specific and appropriate form of stylistic deviation in children's poetry is the use of colloquial and colloquial words, which the child is more familiar with.
تلاش نگارندگان در اين پژوهش بر اين خواهد بود که نشان داده شود هنجارگريزي، بعنوان يکي از بخشهاي تشکيل دهندة ساختار شعر کودک، چه تغييراتي در زبان شــعر کودک ايجاد ميکند؟ همچنين کداميک از گونه هاي هنجارگريزي در شــعرهاي کودکانه بيشــتر جلوه مينمايد؟ به هر روي، با آنکه ادبيات کودک از دل ادبيات رسمي و کهن ايراني سر برآورده است ، بشکلي مستقل و رسـمي داراي سـابقه اي ديرينه نيسـت .
از اين نوع واژگان کمکاربردتر که براي مخاطب کودک اين نوع اشعار آشناييزدايي دارد، ميتوان به شعر زير از محمود کيانوش نيز اشاره کرد که در آن گل سرخ را به اهورامزدا مانند کرده و اين واژه براي کودک مصداق هنجارگريزي واژگاني است .
در شعر کودک نميتوانيم واژگان کاملاً متروک زبان را بيابيم امّا همين عناصر کمکاربردتر هم براي مخاطب اين گونۀ ادبي، هنجارگريزي زماني عميقي دارد.
com : Responsible author) Hossein Bayat: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Khwarazmi University, Karaj, Iran.
ir) Mohammad Parsanasab: Professor of the Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Khwarazmi University, Karaj, Iran.