Abstract:
مدیریت ارتباط با مشتری، همواره شرکتها را به جذب مشتریان عمده و نیز حفظ آنان برای مبادلات آتی واحد تجاری ترغیب مینماید. با این حال، وابستگی شدید شرکتها به مشتریان عمده، میتواند ریسکهایی را نیز به همراه داشته باشد. از اینرو، مقاله حاضر به بررسی تاثیر تمرکز مشتری بر ریسک سقوط قیمت سهام شرکتها میپردازد. بدین منظور، برای سنجش ریسک سقوط قیمت سهام از دو سنجه چولگی منفی بازده سهام و نوسانهای پایین به بالا و برای اندازهگیری تمرکز مشتری شرکتها نیز از شاخص هرفیندال- هیرشمن استفاده گردید. فرضیه تحقیق با استفاده از نمونهای متشکل از 96 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1395 تا 1399 و با بهرهگیری از مدل رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر تکنیک دادههای ترکیبی مورد بررسی قرارگرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که شرکتهای دارای تمرکز مشتری، ریسک سقوط قیمت سهام بیشتری را تجربه میکنند. علاوه بر این، نتایج آزمون تحلیل حساسیت نیز نشان دادکه استفاده از معیار جایگزین برای سنجش تمرکز مشتری نیز تاثیری بر نتایج اصلی پژوهش ندارد و نتایج تحقیق از استحکام برخوردار است.
Customer relationship management encourages firms to attract and retain majority customers for future corporate transactions. However, greater dependency on majority customers results in certain risks for firms. As such, the present study is concerned with investigating the effect of customer concentration on the corporate stock price crash risk. in doing so, two measures of negative skewness of stock returns and bottom-up volatility are employed to compute stock price crash risk, and Herfindahl-Hirschman Index serves to calculate customer concentration. The research hypothesis is built on a sample of 96 firms listed on the Tehran Stock Exchange during the years 2016-2020 and tested using multivariate regression model based on panel data. The results suggest that higher customer concentration results in the enhancement of stock price crash risk. moreover, the results of sensitivity analysis reveal that using an alternative proxy to measure customer concentration fails to exert any significant influence on the research results, thereby confirming the robustness of the findings.
Machine summary:
مطالعات حسابداری و حسابرسی، پاییز ١٤٠١، شماره ٤٣ ، از صفحه ٥ تا ٢٠ تمرکز مشتری و ریسک سقوط قیمت سهام : شواهدی از شرکت های ایرانی دکتر مهدی صفری گرایلی ١© گروه حسابداری ، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرگز، ایران (تاریخ دریافت : ١٨ بهمن ١٤٠٠؛ تاریخ پذیرش : ١٩ اردیبهشت ١٤٠١) مدیریت ارتباط با مشتری، همواره شرکت ها را به جذب مشتریان عمده و نیز حفظ آنان برای مبادلات آتی واحد تجاری ترغیب مینماید.
لی و همکاران (٢٠٢٠) در پژوهش خود تأثیر تمرکز مشتری بر ریسک سقوط قیمت سهام شرکت ها را برای نمونه ای متشکل از ١٣١٥٠٥ شرکت - سال مشاهده در بازار سرمایه آمریکا مورد بررسی قرار دادند.
دیانتی دیلمی و همکاران (١٣٩١) به بررسی تأثیر سرمایه گذاران نهادی بر ریسک سقوط قیمت سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند.
مدل و متغیرهای مورد استفاده برای آزمون فرضیه تحقیق از مدل رگرسیون چند متغیره زیر استفاده شده است : CRASH i,t =β0+ β1CCi,t+ β2 SIZEi,t+ β3 LEVi,t+β4 GWTHi,t+β5ROEi,t+ εi,t در مدل فوق : CRASHi,t، ریسک سقوط قیمت سهام شرکت i در سال t ؛ CCi,t، تمرکز مشتری شرکت i در سال t ؛ SIZEi,t، اندازه شرکت ، معادل لگاریتم طبیعی فروش سالیانه شرکت i در سال t ؛ LEVi,t، اهرم مالی شرکت i در سال t ؛ GWTHi,t، فرصت های رشد شرکت i در سال t ؛ ROEi,t، سودآوری شرکت i در سال t ؛ وεi,t ، جزء خطای مدل رگرسیون میباشد که درادامه به معرفی هر یک از متغیرهای پژوهش پرداخته میشود.
"Customer concentration and stock price crash risk", Journal of Business Research, 110, 327-346.
Customer Concentration and Stock Price Crash Risk: Evidence from Iranian firms Mehdi Safari Gerayli (PhD)1© Associate Prof.