Abstract:
هدف از این پژوهش ارائه الگوی رهبری دانشگرا در جهت دوسوتوانی سازمانی است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد که به روش پیمایشی انجام شده است. همچنین این پژوهش از نظر هدف، توسعهای- کاربردی است. جامعه آماری پژوهش جهت آزمون الگو، ۱۹۳۵۸ نفر از کارکنان بخش اداری سازمانهای خدمات بهداشتی درمانی استان کرمان هستند که حجم نمونه 586 نفر بر اساس 5 تا 10 برابر تعداد سؤالات پرسشنامه در نظر گرفته شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه-های رهبری دانشگرا و دوسوتوانی سازمانی هستند. یافتههای پژوهش ضمن تأیید الگوی پیشنهادی، نشان داد که رهبری دانشگرا و ابعاد آن (جهتیابی یادگیری، ایجاد فضای حمایتی از یادگیری، حمایت از فرایند یادگیری در سطح فردی و گروهی، عمل در نقش الگو، آموزش دانشگرا، ادغام دانش و نوآوری، تحریک انتشار دانش، مهارتهای رهبری، حمایت از تسهیم دانش، ارزیابی عملکرد بر مبنای تسهیم دانش و پاداش مبتنی بر تسهیم دانش) بر دوسوتوانی سازمانی تأثیر مثبت دارند و از بین این ابعاد، تأثیر بُعد پاداش مبتنی بر تسهیم دانش بر دوسوتوانی سازمانی بیشتر از سایر ابعاد بوده است.
The purpose of this study is to provide a model of knowledge oriented leadership in the direction of organizational ambidexterity. The present study is descriptive and correlational which has been done by survey method. Also In terms of purpose, this study is developmental- applied research. The statistical population of the study to test the model is 19358 employees of health care service organizations in Kerman province that the sample size of 586 people is based on 5 to 10 times the number of questions in the questionnaire. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistical methods have been used and the tools of data collection are knowledge oriented leadership questionnaires and organizational ambidexterity. The research findings while confirming the proposed model, showed that are knowledge oriented leadership and some of its dimensions (learning orientation, creating a supportive environment for learning, supporting the learning process at the individual and group level, acting as a role model, knowledge-oriented education, integration of knowledge and innovation, stimulating knowledge dissemination, leadership skills, supporting knowledge sharing, evaluating performance based on knowledge sharing and rewards based on sharing of knowledge) have a positive effect on organizational ambidexterity and among these dimensions, the effect of reward dimension based on knowledge sharing on organizational duality is greater than other dimensions.
Machine summary:
يافته هاي پژوهش ضمن تأييد الگوي پيشنهادي، نشان داد که رهبري دانش محور و ابعاد آن (جهت يابي يادگيري، ايجاد فضاي حمايتي از يادگيري، حمايت از فرايند يادگيري در سطح فردي و گروهي، عمل در نقش الگو، آموزش دانش محور، ادغام دانش و نوآوري، تحريک انتشار دانش ، مهارت هاي رهبري، حمايت از تسهيم دانش ، ارزيابي عملکرد برمبناي تسهيم دانش و پاداش مبتنيبر تسهيم دانش ) بر دوسوتواني سازماني تأثير مثبت دارند و از بين اين ابعاد، تأثير بعد پاداش مبتنيبر تسهيم دانش بر دوسوتواني سازماني بيشتر از ساير ابعاد بوده است .
درواقع ، اين پژوهش بـه دنبـال آزمون فرضيه هاي ذيل است : فرضيه اصلي : 161 رهبري دانش محور بر دوسوتواني سازماني تأثير دارد.
درادامـه ، نتـايج حاصل از آزمون فرضيه هاي پژوهش با نتايج پژوهش هاي مختلف ، مقايسه و تحليل شد کـه بـه شـرح ذيـل است : بررسي نتيجه آزمون فرضيه اصلي نشان داد که رهبري دانش محور بر دوسوتواني سـازماني تـأثير مثبـت دارد.
بررسي نتيجه آزمون فرعي دوم نشان داد که ايجاد فضاي حمايتي از يادگيري بـر دوسـوتواني سـازماني تأثير مثبت دارد که اين يافته با نتايج پژوهش بام و همکاران ٣ (٢٠٠٠)، بنر و تاشمن ٤ (٢٠٠٢)، هي و وانگ ٥ (٢٠٠٤) همسو و همراستاست .
The role of knowledge oriented leadership in knowledge management practices and innovation.
Knowledge-oriented leadership and open innovation: Role of knowledge management capability in France-based multinationals.
Nexus of knowledge-oriented leadership, knowledge management, innovation and organizational performance in higher education.