Abstract:
سازمانهای امروزی به طور فزایندهای با محیطهای پویا و رقابتی مواجه هستند و برای تبدیل شدن به یک سازمان چابک کارکنان و مدیران شایسته و توانمند بسیار تاثیرگذار هستند .هدف این پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد مدیریت شایستگی برای چابکی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران میباشد. به منظور نیل به این هدف از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری را در این پژوهش 20 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران از خبرگان جهت مصاحبه شناسایی شدند که از روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 10 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد.روایی یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای بازبینی توسط اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش تضمین گردید. همچنین به منظور سنجش پایایی کدگذاریهای انجام شده، از روشهای پایایی بازآزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که ابعاد مدیریت شایستگی شامل بعد فردی (تصمیمگیری، دانش و معلومات، ویژگیهای شخصیتی، خدمت گذاری، مسئولیتپذیری، ارزشهای اعتقادی و اخلاقی، نگرش و بینش)؛ بعد سازمانی(شایستگی رهبری، برنامهریزی، نظارت و کنترل، تعیین اهداف و استراتژی، تکنولوژی، مشتری مداری، مدیریت تغییر، مدیریت بحران) و بعد اجتماعی (کارگروهی، شبکه سازی، رفتار در روابط، درون سازمانی، برون سازمانی) میباشد
Today's organizations are increasingly faced with dynamic and competitive environments and are very effective to make agile organizations of competent and capable employees and managers. The purpose of this study was to identify the dimensions of competency management for organizational agility in Islamic Azad University of Tehran. In order to achieve this goal, a qualitative approach and content analysis were used. The statistical population of this study consisted of 20 faculty members of Islamic Azad University in Tehran. The sample included 10 individuals using purposeful sampling and considering the saturation law. The validity of the research findings was ensured through member checking, peer review, and collaborative nature of the study. In order to measure the reliability of the codes, re-test methods and intra-subject agreement were used. The results indicated that competency management dimensions includes individual dimension (decision making, knowledge and information, personality traits, service, responsibility, ethical values, attitudes and insights); organizational dimension (leadership competence, planning, monitoring and control, goal setting and strategy, technology, customer orientation, change management, crisis management), and social dimension (workgroup, networking, behavior in relationships, internal organization, outsourcing).