Abstract:
مدیریت بر مبنای اعتماد بیانی نوین از اندیشه کهن است که جای آن در روابط امروزی به خوبی آشکار است و به کارگیری سازوکارهای آن می¬تواند در راه کسب اثر بخشی فردی و سازمانی موثر واقع شود. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مدیریت اعتماد سازمانی در ستاد بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی انجام شده است. نوع پژوهش از نظر هدف، توسعه¬ای و از لحاظ نتیجه، کاربردی است و از نظر نوع داده¬ها آمیخته (کیفی و کمی) می¬باشد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی پژوهش شامل 15 نفر از خبرگان سازمان بوده که با روش نمونه¬گیری غیر¬احتمالی قضاوتی و هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی به تعداد 250 نفر از کارشناسان ستاد بودند که با توجه به فرمول کوکران، حجم نمونه152 نفر تعیین گردید. برای انتخاب اعضای نمونه از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزارهای گردآوری داده¬ها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه¬ساختار یافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق¬ساخته بود. روایی مصاحبه¬ها از طریق بازآزمون و روایی محتوایی پرسشنامه بخش کمی نیز توسط خبرگان تایید شد. روش تحلیل داده¬ها در بخش کیفی شامل تحلیل داده¬بنیاد و در بخش کمی نیز مدل¬سازی معادلات ساختاری جهت اعتبارسنجی مدل طراحی شده بود. یافته¬های پژوهش حاکی از شناسایی مولفه¬های الگوی مدیریت اعتماد سازمانی است. نتایج تحلیل¬های کمی موید معنی¬داری ارتباط بین فاکتور¬ها و مولفه¬های مدل پژوهش می¬باشد. نتایج این پژوهش می¬تواند برای بهبود بهره¬وری از طریق توسعه فرایند مدیریت اعتماد سازمانی در ستاد بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی مفید بوده و زمینه مناسبی برای دیگر پژوهش¬ها فراهم نماید.
Machine summary:
جدول ٢ : بار عاملی و ضریب معناداری فاکتورهای شرایط علی ابعاد , مولفه ها , فاکتورها , بار عاملی , آماره آزمون (t-value) , نتیجه , , 1, 0/600, 8/963, تایید , , 2, 0/631, 11/287, تایید , , 3, 0/637, 13/184, تایید , طاحشغل , 4, 0/769, 28/094, تایید , ری , 5, 0/723, 19/996, تایید , , 6, 0/738, 21/825, تایید , , 7, 0/682, 15/921, تایید , , 8, 0/557, 9/256, تایید , , 9, 0/760, 20/795, تایید , سبک رهبری و , 10, 0/796, 22/241, تایید , مدیریت , 11, 0/707, 10/223, تایید , , 12, 0/777, 24/170, تایید علل سازمانی , , 13, 0/734, 21/084, تایید , ویژگی های , 14, 0/700, 14/747, تایید , ساختاری , 15, 0/783, 22/842, تایید , سازمان , 16, 0/729, 21/223, تایید , , 17, 0/660, 10/871, تایید , شخصیت , 18, 0/789, 15/289, تایید , کارکنان , 19, 0/902, 63/182, تایید , , 20, 0/634, 17/785, تایید , , 21, 0/657, 13/680, تایید , الات , 22, 0/692, 17/103, تایید , ح وانشناخت, 23, 0/719, 17/117, تایید علل فردی , ر ی کاکنان , 24, 0/632, 9/961, تایید , ر, 25, 0/654, 13/133, تایید , , 26, 0/768, 32/045, تایید , , 27, 0/785, 28/383, تایید بـا توجـه بـه جـدول (٢)، بـار عـاملی و ضـرایب معنـیداری همـه فـاکتورهـا مناسـب و معنادار(بزرگتر از ١/٩٦ ) شده اند لذا فـاکتور دیگـری از مـدل حـذف نشـد و همـه فـاکتورهـای شناسایی شده مورد تایید قرار گرفتند.
در مقایسۀ الگوی طراحی شده بـا پیشـینه تجربـی تحقیـق در خصـوص مـدیریت اعتمـاد سازمانی، برخی از یافته های تحقیق حاضر با نتایج تحقیقات حکاک و همکاران (١٤٠٠)، فرهنـگ و همکاران (١٣٩٣)، طباطبایی منزائی و همکاران (١٣٩٤)، شـروین و همکـاران (٢٠١٤)، شـیرازی وهمــایوتی راد (١٣٩٤)، پورمــولا و دیگــران (٢٠١٩) لــی و همکــاران (٢٠١٠)، آغــاز و نگــین تاجی(١٣٩٢)، خنیفـر و همکـاران (١٣٩٨)، دهمـرده و ناسـتیزایـی(١٣٩٨)، شـیرازی و همکـاران (١٣٩١)،)، گایردروس و ریتا(٢٠١٥)، قدم پـور و زنـدکریمی(١٣٩٦)، ایمـان زاده و پلنگـی(١٣٩٥)، هاشیما و فلیکس (٢٠١٥)، و لی و همکاران (٢٠١٠) همسو است و در این تحقیقات برخی از ابعاد الگوی مدیریت اعتماد سازمانی شناساسی شده در این تحقیق مورد تاکید قرار گرفته است .