Abstract:
هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمانهای تنظیم هیجان و چشمانداز زمان بر اضطراب و اختلال در تنظیم هیجان نوجوانان در دوره کووید-۱۹ بود. این پژوهش نیمهآزمایشی(پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه در انتظار درمان) بود. جامعۀ آماری این پژوهش را کل دانشآموزان پایۀ هفتم تا دوازدهم شهرستان گیلانغرب تشکیل دادند (1050=N). نمونۀ آماری 51 نوجوان دارای علائم اضطراب بودند که در سه گروه درمان تنظیم هیجان، درمان چشمانداز زمان و کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس اضطراب بک و مقیاس اختلال در تنظیم هیجان استفاده شد. هر دو گروه آزمایش به طور جداگانه طی 8 جلسه، هفتهای یک جلسه 90 دقیقهای به صورت گروهی، تحت درمان قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمونهای تعقیبی توکی و بنفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که درمانهای تنظیم هیجان و چشمانداز زمان بر کاهش علائم اضطراب و اختلال در تنظیم هیجان اثربخش بودهاند. علاوهبراین، اثربخشی درمان تنظیم هیجان در علائم اضطراب و اختلال در تنظیم هیجان بیشتر از درمان چشمانداز زمان بوده است. براساس نتایج، درمانهای تنظیم هیجان و چشمانداز زمان(به ویژه تنظیم هیجان) برای کاهش علائم اضطراب و اختلال در تنظیم هیجان در نوجوانان پیشنهاد میشود.
The aim of the present study was to evaluate the effectiveness of emotion regulation and time perspective therapies on anxiety and emotional dysregulation in adolescents during the COVID-19 outbreak. The research method was quasi-experimental design (pre-test, post-test and follow-up with control group). The statistical population of this study consisted of all male seventh to twelfth grade students in the Gilan-E-Gharb city(N=1050). The statistical sample included 51 adolescents with anxiety symptoms who were replaced in three groups of emotion regulation therapy, time perspective therapy, and control group. Each two experiments groups were under treatment, 8 sessions of 90 minutes per week. The Beck Anxiety Inventory and the Emotional Dysregulation scale were used to collect data. Analysis of variance with repeated measure and Tukey and Bonferroni post hoc tests were used to analyze the data. The results showed that emotion regulation and time perspective therapies were effective in reducing the symptoms of anxiety and emotional dysregulation. In addition, emotion regulation therapy was more effective in anxiety and emotional dysregulation than time perspective therapy. Based on the results, emotion regulation and time perspective therapies (especially emotion regulation), it is recommended to reduce psychological problems such as anxiety and emotional dysregulation in adolescents.
Machine summary:
کليدواژه ها: اضطراب ، تنظيم هيجان ، چشم انداز زمان ، اختلال در تنظيم هيجان ، نوجوانان ١نويسنده مسئول : دانشجوي دکتري ، گروه روانشناسي عمومي ، واحد سنندج ، دانشگاه آزاد اسلامي ، سنندج ، ايران ٢دانشيار، گروه روانشناسي ، دانشکده ادبيات و علوم انساني ، دانشگاه ملاير، ملاير، ايران ٣ استاديار گروه روانشناسي ، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامي ، کرمانشاه ، ايران مقدمه کوويد-١١٩ که در چين از دسامبر ٢٠١٩ آغاز و به سرعت در کل دنيا منتشر شد، علاوه بر مرگ ومير باعث مشکلات روان شناختي زيادي شده است (بنجامين ، کوپرمن ، ارين ، راتکوپف ٢ و همکاران ، ٢٠٢١).
Benjamin, Kuperman, Eren, Rotkopf 3.
Daniunaite, Truskauskaite-Kuneviciene, Thoresen, Zelviene 4.
Racine, McArthur, Cooke, Eirich 6.
Wołyńczyk-Gmaj, Jakubczyk, Trucco, Kobyliński 7.
Paulus, Ohmann, Möhler, Plener 9.
Te Brinke, Menting, Schuiringa, Deković اندرسون ، استين ، زيترکويست ١ و همکاران ، ٢٠٢٠) و اضطراب نوجوانان (وولکائرت ، وانته ، ون بيورين ، ورورت ٢ و همکاران ، ٢٠٢٠؛ و کرمي، شريفي، نيک خواه و غضنفري، ١٣٩٨) تأييد شده است .
براساس پژوهش هاي آسيب شناسي رواني تنظيم هيجان (آگکول و آتالان ارگين ٩، ٢٠٢٢) و چشم انداز زمان متعادل (وو، زئو، زئو، کيو و گئو١٠، ٢٠١٩) در اضطراب و مشکلات روان شناختي نقش معناداري دارند؛ بنابراين ميتوان گفت که انجام مداخلات مبتني بر اين دو درمان ميتواند در کاهش اضطراب و تنظيم هيجاني نوجوانان نقش داشته 1.
Holmqvist Larsson, Andersson, Stern, Zetterqvist 2.
Volkaert, Wante, Van Beveren, Vervoort 3.
بنابراين فرضيۀ اصلي پژوهش حاضر اين بود که «درمان هاي تنظيم هيجان و چشم انداز زمان بر بهبود علائم اضطراب و اختلال در تنظيم هيجان نوجوانان در دوره کوويد-١٩ مؤثر هستند.