Abstract:
ابزارهای متنوع طراحی که د ر ساختار آموزشی و همچنین فعالیت های حرفه ای معماران معاصر مورد توجه و استفاد ه قرار می گیرند ، بد ون شک بر روند طراحی از منظر بروز جنبه های تقویتی د ر اید ه سازی تا ارایه پروژه های معماری موثرند و انتخاب آنها می بایست د ر روند ی از تعاملات منطقی و غیرجانبد ارانه بر پایه شناخت و ارزیابی نقاط قوت و ضعف هر یک صورت پذیرد .
هدف پژوهش:
هد ف این پژوهش شناسایی و مقایسه معیارهای د اوری بر ابزارهای طراحی از جهت تقویت طرح به منظور راهنمایی طراحان د ر انتخاب ابزارهای مستعد متناسب با موضوعات متنوع یا مراحل پیشبرد طراحی است.
روش پژوهش:
پژوهش حاضر سعی د ارد تا د ر بستر آیند ه پژوهی با روش د لفی به عنوان رویکرد ی جهت هم اند یشی آرای خبرگان، پس از شناخت مولفه های موثر د ر انتخاب ابزارهای طراحی، این موضوع را د ر سه د ور مباحثاتی با بهره گیری از ارزیابی ساختار ماتریس های د ود ویی د ر روش سلسله مراتبی شناسایی و مورد تحقیق قرار د هد .
نتیجه گیری:
ابزارهای طراحی د ر اشکال و ظرفیت های متنوعی تولید شد ه اند که هر یک از جنبه های د قت، ابهام، ساد گی کارکرد ی، د سترسی، سرعت و انعطاف، متناسب با موضوع طراحی و استعد اد های ذاتی طراحان حایز ارزش بود ه و قطعیت د ر انتخاب یک ابزار یا پافشاری د ر توصیه ویژگی خاصی از آنها بد ون د رنظرگرفتن متغیرهای موثر بر طراحی، شخص طراح یا طراحان و مرحله طراحی هوشمند انه نخواهد بود .
Machine summary:
ابزارهاي طراحي، بيان معماري، طراحي دست آزاد، معماري ديجيتال ، ماکت مقدمه امروزه يکي از دغدغه هاي اصلي در ميان مدرسان جامعۀ معماري، يافتن شيوه اي جهت آموزش کاراست و اين مهم خود منجر به شکل گيري تحقيقات و پژوهش هاي بيشماري در اين حوزه شده است که در برخي از اين مطالعات ، تعامل ميان فرد و ابزارهاي موجود جهت ايده پردازي و ارائۀ باکيفيت مورد توجه قرارگرفته است .
مقايسۀ طراحي به کمک ترسيم از بستر ابزارهاي دستي غريب پور (١٣٨٧) و رايانه اي درودگر (١٣٨٨) بيان انطباق روش هاي دستي از حيث فرايند ذهني و پس از دهۀ ١٣٧٠ و مخصوصا کليني ممقاني و عظيمي (١٣٩٠)، توانمندي ادراکي طراح ٢ اواخر دهۀ ١٣٨٠ غريب پور (١٣٩٣) پذيرش رايانه به عنوان ابزار ارائه در نقشه هاي نهايي و فرضيان و کرباسي (١٣٩٣) مدارک طراحي حائز امتياز بودن طراحي با دست و ساخت ماکت ناصر خاکي (١٣٨٨) توجه به رايانه به عنوان ابزاري هوشمند در برخورداري از خبازي (١٣٩١، ١٣٩٣ و ١٣٩٥) الگوريتم هاي تکرارکننده و خلاق گلابچي، اندجي گرمارودي و باستاني (١٣٩١) معرفي رايانه و سرعت پردازش موازي اسناد دوبعدي و ٣ دهۀ ١٣٩٠ هاشم نژاد، اخلاصي، صالح صدق پور و شکوهي سه بعدي دهکردي (١٣٩٢) توسعۀ فرم و تعاريف جديد از ساخت ديجيتال بر پايۀ شکوهي (١٣٩٣) نگرش رايانشي پروژة طراحي خواهد بود.