Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی آنلاین و آفلاین بر عملکرد در شرکتهای کوچک و متوسط میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات از نوع توصیفی- همبستگی است . جامعه آماری پژوهش ، کارکنان شرکتهای کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی، شامل ١١٦٢٩ نفر از کارکنان میباشد. حجم نمونه این پژوهش شامل ٣٨٤ نفر از کارکنان میباشد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعیین و انتخاب شده است . دراین پژوهش از پرسشنامه سرمایه اجتماعی در جهان واقعی و جهان مجازی از مقیاس (ISCS) متعلق به دیمیتری ویلیامز (٢٠٠٦) و پرسشنامه ارزیابی عملکرد سازمانی (مقیمی، ١٣٩٠) استفاده شده است . جهت بررسی آزمون کلموگروف اسمیرنوف ، آزمون رگرسیون ، جهت سنجش فرضیه های تحقیق استفاده شده است . نتایج نشان داد که : سرمایه اجتماعی آنلاین و آفلاین بر عملکرد در شرکتهای کوچک و متوسط تاثیر دارد. سرمایه اجتماعی درون گروهی (پیوندی) و سرمایه اجتماعی برون گروهی (پل زننده ) در فضای مجازی آنلاین بر عملکرد در شرکتهای کوچک و متوسط تاثیر دارد. سرمایه اجتماعی درون گروهی (پیوندی) و سرمایه اجتماعی برون گروهی (پل زننده ) در فضای آفلاین بر عملکرد در شرکتهای کوچک و متوسط تاثیر دارد.
The purpose of this study is to investigate the impact of online and offline social capital on performance in small and medium enterprises. This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection method. The statistical population of the study is the employees of small and medium companies in East Azerbaijan province, including 11,629 employees. The sample size of this study includes 384 employees who have been determined and selected by simple random sampling method. In this study, the social capital questionnaire in real world and virtual world of scale (ISCS) owned by Dmitry Williams (2006) and organizational performance evaluation questionnaire (Moghimi, 2011) have been used. To evaluate Kolmogorov-Smirnov test, regression test was used to test the research hypotheses. The results showed that: Online and offline social capital affects the performance of small and medium enterprises. Intragroup social capital (affiliate) and extragroup social capital (bridging) in online cyberspace affect the performance of small and medium enterprises. Intragroup social capital (affiliate) and extragroup social capital (bridge builder) in offline space affect the performance of small and medium enterprises.
Machine summary:
با توجه به اين امر محقق در پي پاسخگويي به اين سوال ميباشد که تاثير سرمايه اجتماعي آنلاين و آفلاين بر عملکرد شرکت هاي کوچک و متوسط چگونه است ؟ تعريف نظري مفاهيم سرمايه اجتماعي : مجموعه اي از مفاهيمي مانند اعتماد، هنجارها و شبکه ها مي باشد که هماهنگي و همکاري را براي سود متقابل تسهيل مي کند و باعث کارآمدي جامعه در فعاليت هاي هماهنگ مي شود (والن زولا٢، ٢٠١٣).
(به تصویر صفحه رجوع شود) آزمون فرضيه فرعي سوم سرمايه اجتماعي درون گروهي (پيوندي) در فضاي آفلاين بر عملکرد در شرکتهاي کوچک و متوسط تاثير دارد.
يافته هاي پژوهشي مربوط به فرضيه فرعي اول تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که سرمايه اجتماعي درون گروهي (پيوندي) در فضاي مجازي آنلاين بر عملکرد در شرکتهاي کوچک و متوسط تاثير دارد.
يافته هاي پژوهشي مربوط به فرضيه فرعي دوم تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که سرمايه اجتماعي برون گروهي (پل زننده ) در فضاي مجازي آنلاين بر عملکرد در شرکتهاي کوچک و متوسط تاثير دارد.
44 يافته هاي پژوهشي مربوط به فرضيه فرعي سوم تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که سرمايه اجتماعي درون گروهي (پيوندي) در فضاي آفلاين بر عملکرد در شرکتهاي کوچک و متوسط تاثير دارد.
يافته هاي پژوهشي مربوط به فرضيه فرعي چهارم تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که سرمايه اجتماعي برون گروهي (پل زننده ) در فضاي آفلاين بر عملکرد در شرکتهاي کوچک و متوسط تاثير دارد.