Abstract:
موضوع الگوپذیری در دانش آموزان موضوعی است که در رابطه با آن پژوهش های زیادی نگارش می شود. همچنین در رابطه با موضوع تفکرات و ویژگیهای قهرمانان ملی و بررسی روابط و تاثیرات آنها بر روی هم نیز جای بسی تامل است. پژوهشگران در رشته مشاوره همواره بررسی های علمی و پژوهشی خود را در این رابطه در معرض مخاطبین این رشته قرار داده اند. القای تفکرات و ویژگی های قهرمانان ملی به دانش آموزان یعنی شناخت دانش آموزان از الگوهای اخلاقی نمادهای دینی، تبدیل این شناختها به باورهای قلبی و به کاربستن این ویژگی ها در رفتارهای فردی و اجتماعی. در نتیجه، افراد در فرایند تعلیم و تفکرات و ویژگیهای قهرمانان ملی، به گونهای تربیت میشوند که در گرایشهایشان نسبت به زندگی، اعمال و تصمیمهایشان و در برخورد با تمام امور، همواره حاکمیت تفکرات ملی گرایانه را احساس کنند. در چنین نظامی علاوه بر ایجاد نظم ذهنی، دانشآموزان به گونهای تربیت میشوند که دانش را صرفا برای ارضای کنجکاویهای فکری یا منافع ظاهری کسب نمیکنند، بلکه با تفکر و رفتار عالی بار میآیند و فراهم آوردن موجبات رفاه مادی، معنوی و اخلاقی خانواده، ملت، خود و دیگران را وجههی همت خویش قرار میدهند. در سال تحصیلی اخیر پس از شیوع بیماری کرونا در کشور برای مراقبت از دانش آموزان که سرمایه های بزرگ اجتماعی هستند، در این تحقیق سعی گردید بخشی از تربیت اخلاقی را در فضای دور از مدرسه به مرحله انجام رسانده و تلاش شده است که این موضوع بیشتر و دقیقتر بسط داده شود. در این تجربه نیز با توجه به شیوع و همه گیری بیماری کرونا به مسئله مورد بحث پرداخته و سعی شده با تجلی اهداف و تبیین تفکرات و ویژگیهای رفتاری قهرمانان ملی، دانش آموزان را الگوپذیر نماییم.
Machine summary:
در سال تحصيلي اخير پس از شيوع بيماري کرونا در کشور براي مراقبت از دانش آموزان که سرمايه هاي بزرگ اجتماعي هستند، در اين تحقيق سعي گرديد بخشي از تربيت اخلاقي را در فضاي دور از مدرسه به مرحله انجام رسانده و تلاش شده است که اين موضوع بيشتر و دقيقتر بسط داده شود.
در اين تجربه نيز با توجه به شيوع و همه گيري بيماري کرونا به مسئله مورد بحث پرداخته و سعي شده با تجلي اهداف و تبيين تفکرات و ويژگي هاي رفتاري قهرمانان ملي ، دانش آموزان را الگوپذير نماييم .
به جرئت مي توان گفت که پرداختن به موضوع الگوپذيري در دانش آموزان يکي از اساسي ترين مسائلي است که مي توان در مشاوره به آن پرداخت و همچنين در اين رابطه موضوع مهمي که جاي بحث دارد موضوع تفکرات و ويژگي هاي قهرمانان ملي است .
زيرا آنها را ملموس تر و جذاب تر ميبينند و از الگوهاي اسلامي ايراني و بومي فاصله ميگيرند يکي از مهمترين مسائل پيرامون الگوپذيري در دانش آموزان موضوع تفکرات و ويژگي هاي قهرمانان ملي است که ميتواند نقش تعيين کننده اي را در رابطه با نتايج پژوهش هاي پژوهشگران مشاوره ايفا نمايد.
پژوهش گران مشاوره بر اين باورند که در رابطه با الگوپذيري در دانش آموزان ميتوان پژوهش هاي علمي و مسائل پرمغز و پر محتوايي را ارائه نمود که يکي از مهمترين اين وجوه قابل پژوهش مشاوره است (خليفه ، ١٣٩٨) اهميت و ضرورت امر تعليم و تربيت ، مشارکت جدي و همه جانبه را مي طلبد که در يک سوي آن اوليا، يعني نخستين معلمان فرزندان در خانه هستند و در سوي ديگر مربيان ، يعني معلمان دانش آموزان در آموزشگاه قرار دارند.