Abstract:
این پژوهش را که برگرفته از نتایج رسالة دکتری تحت همین عنوان میباشد، با هدف بررسی عوامل مدیریتی و سازمانی مؤثر بر فساد اداری-مالی در سازمانهای دولتی، اجرا کردهایم. روش پژوهش، همبستگی از نوع پیمایشی است و اعتبار پرسشنامه محققساخته با آلفای کرونباخ 9794/0 و روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و آزمون تحلیل عاملی تأیید شده است. روش نمونهگیری در این پژوهش، از نوع نمونهبرداری هدفمند است و پرسشنامهها را بین 934 نفر از نمونههای آماری، مشتمل بر مدیران و کارشناسان ذیربط فساد اداریمالی در سازمانهای دولتی مراکز استانهای اصفهان و زنجان، توزیع کردهایم. باتوجهبه هدف اصلی پژوهش، برای بررسی میزان تأثیر عوامل مدیریتی و سازمانی بر فساد اداری-مالی در سازمانهای دولتی و روابط علّی بین متغیرها، از نرمافزار AMOS استفاده کردهایم. نتایج نشان داد که در سازمانهای دولتی، از بین 14عامل سازمانی مؤثر بر فساد اداری-مالی، این 9 عامل، تعیینکنندهاند: نظام پرداخت، بستر کنترل و نظارت، ارتباطات، جرائم و قوانین فساد، گروههای غیررسمی، شفافیت، اطلاعرسانی و پاسخگویی، قوانین و مقررات اداری و عوامل روانی و 3 عامل تعیینکننده از بین 5 عامل مدیریتیِ مؤثر بر فساد اداری-مالی، شامل ضعف مدیران در رهبری و هدایت، ضعف مدیران در نظارت و کنترل و ضعف مدیران در بسیج منابع و امکانات، است.
This research derived from a PhD thesis under the same name, has been done to investigate the effective managerial and organizational factors on administrative-financial corruption in government organizations. Correlation method along with metrical approach is applied in this research. Reliability of the verified questionnaire is confirmed according to the primary study with Cronbach's alpha 0.9794 and validity of the questionnaire has been verified through content validity and factorial analysis. The sampling method is of judgment sampling type, so that questionnaires have been distributed among 934 relevant managers and experts of existent government organizations in Isfahan and Zanjan provinces. With due attention to the main objective of research by means of AMOS software, the amount of effective managerial and organizational factors on corruption in government organizations has been investigated through studying of casual relations among variables. Finally it shows that payment system, corruption's offences and rules, informal groups, transparency, informatics and accountability, administrative rules and regulations and psychological factors among organizational factors are recognized as nine determining factors from fourteen effective organizational factors. Managers' weakness in leadership and guidance, managers' weakness in supervision and control and managers' weakness in mobilizing resources and possibilities are recognized as three determining effective factors among five effective management factors in corruption.